- Co do tych artystów było najmniej kontrowersji, swoją propozycją trafili do nas wszystkich - mówili w trakcieostatniego koncertu 22. Festiwalu Folkowego Polskiego Radia "Nowa Tradycja" członkowie jury. - Co ważne, w tym kwartecie 3/4 składu to muzycy z Francji, którzy polski idiom mazurkowy potrafią ograć na własny sposób. Wielu polskich muzyków bałoby się do tego stopnia zaeksperymentować w stronę free jazzu i muzyki repetytywnej, swobodnej, daleko idącej improwizacji - tłumaczył Tomasz Jans, z którym zgodzili się pozostali członkowie jury: Józef Broda, Magdalena Tejchma, Piotr Kędziorek, Remigiusz Mazur-Hanaj i Maciej Szajkowski.
Kontrowersje wynikały po pierwsze z ogromnej różnorodności propozycji muzyków, którzy reprezentowali skrajnie różne światy, oraz wrażliwość jurorów, z których każdy zwracał uwagę na coś innego. Magdalena Tejchma, RCKL
Pierwsze miejsce w konkursie zajęli muzycy z KakofoNIKT & Chór Pogłosy, drugie - Trimagine, a trzecie - Krzikopa ze Śląska. Na czym polegały kontrowersje przy tegorocznym werdykcie?
- Wynikały one z dwóch podstawowych kwestii: po pierwsze ogromnej różnorodności propozycji muzyków, którzy reprezentowali skrajnie różne światy, oraz wrażliwość jurorów, z których każdy zwracał uwagę na coś innego - wytłumaczyła Magdalena Tejchma, a przewodniczący jury Józef Broda dodał, że uwidocznił się przez to ważny problem: czym jest Nowa Tradycja? - Czy to oddalanie, czy zbliżanie się do korzennego świata? czy konkurs jest potrzebny? Czy konfrontacja jako wolny rodzaj rozmowy się tu sprawdza? - stawiał pytania Broda.
Pierwsze miejsce - jako najbardziej kontrowersyjna porpozycja - zajęli KakofoNIKT i Chór Pogłosy. - W trakcie ich występu nastąpiło coś bez precedensu - mówił Maciej Szajkowski - wysiadł prąd. Ale dzięki temu, że nie przestali wtedy śpiewać ani grać, wyszli z tego obronną ręką -mówił dziennikarz, a Tomasz Janas dodał: - Jeśli zadaniem festiwalu ma być poszukiwanie nowości, to ten zespół wywiązał się z zadania.
Drugie miejsce zajęło trio Trimagine (Mariza Nawrocka, Michał Pepol, Paweł Czarny). - Mała forma, znakomici muzycy, świetne wcielenie Marizy Nawrockiej i pomysł żeby, dialogować z muzyką, której już nie ma, i do tego z trudną historią Holocaustu. Bardzo przejmujące - skwitowali jurorzy.
Trzecie miejsce przypadło grupie Krzikopa ze Śląska. Jak przyznajli jurorzy, ta muzyka ujęła ich wyobraźnią, odwagą, oddaniem i autentyczną szczerością.
Laureaci festiwalu nowa Tradycja od 20 do 25 maja są gośćmi audycji w Programie 2 Polskiego Radia:
Poniedziałek, 20 maja w "Źródłach" o 15.15 - Lumpeks
Wtorek, 21 maja, "Źródła" - Trimagine
Środa, 22 maja, "Źródła" - Krzikopa
Czwartek, 23 maja, "Źródła" - Projekt SWADA
Piątek, 24 maja, "Źródła" - kakofoNIKT & Chór Pogłosy
Sobota, 25 maja, "Poranek Dwójki" - Karuzela
Konkurs Muzyki Folkowej, którego historia sięga 1998 roku, jestnajważniejszą częścią festiwalu Nowa Tradycja. Wśród jego laureatów jak dotąd znaleźli się znani twórcy polskiej sceny folkowej, m.in. Żywiołak, Kwadrofonik, Joanna Słowińska z zespołem, Cracow Klezmer Band, Adam Strug, Maćko Korba, Dikanda, Kapela ze Wsi Warszawa i wiele innych. W tym roku zaprezentowało się w nim 11 grup, wyłonionych z 56 zgłoszeń.
Zobacz werdykt jury Konkursu Muzyki Folkowej
22. Festiwal Folkowy Polskiego Radia "Nowa Tradycja" miał miejsce w dniach 16-19 maja 2019. Oprócz najnowszych rodzimych propozycji muzycznych, koncertu Muzyka Źródeł i laureat Folkowego Fonogramu Roku 2018, Kompanii Janusza Prusinowskiego, usłyszeliśmy na nim gwiazdy world music ze Szwecji, Maroka i Albanii: duet Hazelius Hedin ze Szwecji zaprezentował muzykę inspirowaną tradycją Skandynawii, Asmâa Hamzaoui & Bnat Timbouktou zabrały nas w świat algierskich nomadów i tradycji gnawa, a zespół Saz'iso odkrył piękno albańskiej polifonii.
Gwiazdy 22. Festiwalu Nowa Tradycja
Tytuł audycji: Filharmonia Dwójki
Rozmawiał: Kuba Borysiak
Data emisji: 19.05.2019
Godzina emisji: 18.00
at
at