Ostatnio te nagrania (a także kilka innych, powstałych przed 1912 roku) przypomniała oficyna Sublime Frequencies na kompilacji „Sound Storing Machines: The First 78rpm Records from Japan, 1903-1912”.
Japonia na wyciągnięcie ręki
Recenzja kompilacji „Sound Storing Machines: The First 78rpm Records from Japan, 1903-1912”, wyd. Sublime Frequencies
Pejzaż muzyczny Japonii zmienił się niedługo po nagraniach Freda Gaisberga. Na ulice miast trafiły samochody, na sale taneczne – jazz. Muzyka zachodnia na dobre zagościła w Japonii w czasach amerykańskiej okupacji. Inspirowała kolejne pokolenia Japończyków, ale i przenikała z rodzimymi gatunkami muzycznymi. Słuchaliśmy przykładu takiej fuzji – melancholijnej muzyki enka, opartej na tradycyjnych pieśniach japońskich przetkanej bluesowym klimatem. Królową tego gatunku była Hibari Misora, gwiazda japońskiej sceny i ekranu (była także wziętą aktorką), po dziś dzień ikona muzyki powojennej Japonii.
W naszej japońskiej podróży w czasoprzestrzeni zawitaliśmy także na wyspę Hokkaido, gdzie pieśni Ajnów śpiewała Umeko Ando, wokalistka i instrumentalistka, grająca na bambusowej drumli. Nie sposób nie wspomnieć o wystawie w Muzeum Azji i Pacyfiku, poświęconej wspaniałej, niemalże zapomnianej kulturze Ajnów.
Z chłodnej jeszcze Hokkaido przenieśliśmy się na tropikalną Okinawę, a zagrali dla nas – premierowo! – Takashi Hirayasu i Bob Brozman. Dodatkowo, dla ocieplenia klimatu audycji: fuzja afrobeatu i japońskiego instrumentarium prezentowana przez zespół Ajate.
W związku ze zbliżającym się wielkimi krokami Festiwalem Folkowym Polskiego Radia „Nowa Tradycja” przypomnieliśmy także postać Urny Chahar Tugchi – artystki Mongolii Wewnętrznej, która w 2003 r. uświetniła swoim występem „Nową Tradycję”.
Audycję zwieńczyła kompozycja Tsunekichiego Suzuki.
***
Tytuł audycji: Źródła
Prowadził: Krzysztof Dziuba
Data emisji: 11.05.2021
Godzina emisji: 15.15
mg