Wbrew obawom i przewidywaniom, że i tę odsłonę największego w Polsce festiwalu prezentującego muzykę folkową i tradycyjną będzie trzeba odwołać, Radiowemu Centrum Kultury Ludowej udało się zorganizować to wyczekiwane wydarzenie w formule online. Mimo ograniczeń podczas festiwalu odbędą się jego najważniejsza część, czyli Konkurs Muzyki Folkowej, oraz występy gwiazd, laureatów radiowego konkursu wyłaniającego najlepsze płyty z muzyką folkową, wydane w ubiegłym roku.
Fanfara Awantura na wielkie otwarcie
Festiwal zainaugurował występ grupy Fanfara Awantura, która zagrała materiał z rewolucyjnej płyty "Prawdziwie Polskie Techno". Złożyły się na nią polskie melodie ludowe w rytmach techno, rave czy psytrance, zagrane przez orkiestrę dętą - taki był punkt wyjścia projektu od grupy, zrealizowanego na 25. urodziny Radiowego Centrum Kultury Ludowej w 2019 roku. Teraz zagrzmiał on w nowej odsłonie, jako murowany headliner parkietów i klubowych piwnic (jak tylko otworzą swoje podwoje)!
Techno, rave i muzyka ludowa
>
OBEJRZYJ WIDEO
ZOBACZ TEŻ:
To był mój pomysł na to, jak wynieść techno na ulicę. Michał Fetler
Jak przełożyć archiwalne nagrania Kapeli Sowów z Piątkowej, Kapeli Braci Bydlaków z Brzozowej, Kapeli Gacoki z Gaci czy wybitnego skrzypka Henryka Kretowicza z Widełki? Wielu muzyków poprzez ich repertuar rozsmakowuje się w muzyce tradycyjnej Podkarpacia. A co przyświecało saksofoniście Michałowi Fetlerowi, kiedy postanowił przełożyć tę muzykę na język elektroniki, techno i orkiestry dętej?
- Wtedy był to na pewno eksperyment, pierwsze podejście do realizacji pewnego marzenia, bo od dłuższego czasu myślałem, żeby z moim zespołem Fanfara Awantura po 10 latach istnienia nieco odświeżyć format i wymyślić się poniekąd na nowo. Zaproszenie od RCKL, przy którym miałem właściwie pełną swobodę wykonawczą, spowodowało, że zaświeciła mi się lampka „Eureka!”, bo to ten moment, kiedy możemy to zrobić. Dodatkowo nic tak nie napędza do działania jak konkretny termin – wspominał w Jedynce swoje pierwsze podejście do Prawdziwie Polskiego Techno Michał Fetler.
TRANSMISJE Z FESTIWALU NOWA TRADYCJA
Techno i tradycja na ulice
Jak sam przyznał, pewne pomysły muszą dojrzeć i potrzebują na to nieco czasu. Przy PPT pierwsze kompozycje powstały na wspomniany koncert w 2019 roku, potem muzyk miał czas zdystansowanie się do materiału, przygotowanie go inaczej i ponowne zaaranżowanie, właściwie od zera. - Chciałem osiągnąć efekt pewnej woltyżerki muzycznej i niepowtarzalności, stworzyć coś, czym będę się mógł pochwalić i za rok, i za 20 lat, żeby było to coś z zacięciem kompozytorskim.
Pierwsze wykonanie uznał za zbyt proste, postanowił do niego dodać nieco swoich muzycznych inspiracji. Główną była muzyka techno i to, żeby sprawić, aby żywi muzycy mogli wykonywać partie dotychczas zarezerwowane dla instrumentów muzycznych. - Bardzo dużo czasu spędzałem w warszawskich klubach techno, stąd na płycie obecność takich elementów jak psy trance, rave, UK garage. Chciałem, żeby słuchacz aż otwierał oczy ze zdumienia, że te partie mogą grać ludzie. Kiedy w pandemii nie można było zrobić koncertów, a kluby techno były zamknięte, to był mój pomysł na to, jak wynieść techno na ulicę – wyznał Michał Fetler.
Kolejną ważną jego inspiracją było muzyczne wychowanie na Śląsku, w Mysłowicach, gdzie jako nastolatek grał w górniczej orkiestrze dętej. - Zainspirowało mnie, że to są pewne maszyny muzyczne, orkiestra dęta to jest jedyny zespół, który może zagrać na wojnie.
Fanfara Awantura nagrywa w studiu S-3 "Prawdziwie Polskie Techno".
W rozmowie muzyk zdradził też, jak dokładnie przebiegło przygotowanie repertuaru, który wykonuje minimum dziewięciu muzyków, jak ważne jest w nim dokładne trzymanie się rytmu, dlaczego musiał zwracać szczególną uwagę na stopień grywalności, skomplikowanie kompozytorskie czy możliwości muzyków i instrumentów oraz jak mógł liczyć na otwartość muzyków, z którymi współpracuje.
Efekt to wyjątkowa mieszanka rytmów zupełnie współczesnych, jazzu, folku, ale i bigbandowego grania, z muzyką ludową złączonych w sposób fundamentalny – poprzez ich transową naturę. Nie dziwi tu wcale obecność tradycji, bo jak mówił nasz gość, to muzyka ludowa jako pierwsza generowała zjawiska, którym dziś on się inspiruj: pierwotną potrzebę ludzi do uczestniczenia w obrzędowym transie.
W KONCERCIE OTWARCIA 23. FESTIWALU FOLKOWEGO POLSKIEGO RADIA "NOWA TRADYCJA" WYSTĄPILI:
Michał Fetler - saksofon basowy, barytonowy, kapelmistrz
Michał Pijewski - saksofon barytonowy
Maciej Słoniewski - saksofon tenorowy
Piotr Mełech - klarnet
Jacek Pohl - trąbka, sampler
Adam Jełowicki - sakshorn altowy, tenorowy, trąbka
Zbigniew Wilk - tuba
Jakub Królikowski - syntezatory
Daniel Karpiński - perkusja
____________________________________
PROGRAM FESTIWALU
13.05. czwartek
20:05 Koncert Inauguracyjny – Fanfara Awantura Prawdziwie Polskie Techno
14.05. piątek
Konkurs Muzyki Folkowej, dzień 1
Roberto Delira Rekonstrukcja/Destrukcja
Radical Polish Ansambl
Endless Quartet
Polski Piach
Sploty
Wernyhora
15.05. sobota
Konkurs Muzyki Folkowej, dzień 2
Transatlantyk
Pokrzyk
Dance of Fire Quartett
Daj Ognia
Rube Świnie
Zawierucha
16.05. niedziela
20:00 koncert Laureata Folkowego Fonogramu Roku 2020 – Kapela ze Wsi Warszawa
***
Na transmisję koncertu w radiowej Jedynce w czwartek (13.05) w godz. 20.05-21.00 zapraszała Magdalena Tejchma.