Czyli jakim? Takim, które zakłada całkowitą wierność pierwowzorowi, tak pod względem sposobu gry jak i np. instrumentarium. Bez kompromisów. Ekstremalność dotyczy też wyboru repertuaru - często są to najtrudniejsze do odtworzenia style najwybitniejszych muzykantów.
CZYTAJ TEŻ
- Przy graniu muzyki wiejskiej w nurcie ekstremalnym trzeba świetnie znać teren, znać gwarę, znać repertuar i znaleźć swój wzór, na kim można oprzeć swoją konstrukcję muzyczną. Do tego tego trzeba nauczyć się innego trzymania skrzypiec niż się uczymy w szkołach muzycznych. To wszystko jest naprawdę trudne i naprawdę piękne. Ale nie można liczyć tu na łatwy poklask, bo nie ma tu miejsca na łatwość, przytup i stylizacje pop - mówił w audycji prof. Andrzej Bieńkowski.
W audycji słuchaliśmy więc muzyki ludowych ekstremistów, takich jak Kapela Zwykli małżeństwa Strelników, którzy grają muzykę opoczyńską w jej najstarszym surowym brzmieniu. - To bardzo ważne, żeby wybrać sobie mistrza. W tej muzyce nie można być wszechstronnym, trzeba się skupić na jednym regionie, żeby poznać coś ekstremalnie głęboko - tłumaczył też Bieńkowski, podając za przykład Joannę Strelnik, która analizowała wątki mazurkowe z regionu Polski Centralnej, opierając się na muzyce Józefa Fiderka ze wsi Kraśnica.
Słuchaliśmy też Martyny Grabowskiej, która gra muzykę okolic Rzeczycy, a oprała się na Stanisławie Skibie ze wsi Zawady niedaleko Rawy Mazowieckiej, Jakuba Stefanowicza czy Antoniego Hasso-Agopsowicza, jeden z dwóch obok Mateusza Kowalskiego skrzypków, który ośmielił się grać mazurki Józefa Kędzierskiego z Rdzuchowa.
Na koniec przykłady muzycznych ekstremistów to tacy wykonawcy, którzy nie pchają się za bardzo na estradę, nie myślą o karierze medialnej, jak np. małżeństwo Kaznowskich, wielbicieli gry Stanisława Klejnasa, którzy uwielbiają grać jego oberki, czy muzykanci młodego pokolenia - Kapela Napięcie.
***
Tytuł audycji: Źródła
Prowadził: Andrzej Bieńkowski
Data emisji: 2.07.2021
Godzina emisji: 15.15