Muzyka tradycyjna ekstremalna

Ostatnia aktualizacja: 02.07.2021 16:00
Tym razem Andrzej Bieńkowski opowiadał o młodych muzykach “ekstremalnych”, przy czym nie chodzi tu o to, że grają muzykę tradycyjną, np. stojąc na rzęsach. Rzecz w ekstremalnym, jak na obecne czasy, podejściu do źródła.
Audio
Joanna Strelnik podczas występu w Koncercie Urodzinowym na 25-lecie RCKL
Joanna Strelnik podczas występu w Koncercie Urodzinowym na 25-lecie RCKLFoto: Grzegorz Śledź

Czyli jakim? Takim, które zakłada całkowitą wierność pierwowzorowi, tak pod względem sposobu gry jak i np. instrumentarium. Bez kompromisów. Ekstremalność dotyczy też wyboru repertuaru - często są to najtrudniejsze do odtworzenia style najwybitniejszych muzykantów.

CZYTAJ TEŻ

Przy graniu muzyki wiejskiej w nurcie ekstremalnym trzeba świetnie znać teren, znać gwarę, znać repertuar i znaleźć swój wzór, na kim można oprzeć swoją konstrukcję muzyczną. Do tego tego trzeba nauczyć się innego trzymania skrzypiec niż się uczymy w szkołach muzycznych. To wszystko jest naprawdę trudne i naprawdę piękne. Ale nie można liczyć tu na łatwy poklask, bo nie ma tu miejsca na łatwość, przytup i stylizacje pop - mówił w audycji prof. Andrzej Bieńkowski.

W audycji słuchaliśmy więc muzyki ludowych ekstremistów, takich jak Kapela Zwykli małżeństwa Strelników, którzy grają muzykę opoczyńską w jej najstarszym surowym brzmieniu. - To bardzo ważne, żeby wybrać sobie mistrza. W tej muzyce nie można być wszechstronnym, trzeba się skupić na jednym regionie, żeby poznać coś ekstremalnie głęboko - tłumaczył też Bieńkowski, podając za przykład Joannę Strelnik, która analizowała wątki mazurkowe z regionu Polski Centralnej, opierając się na muzyce Józefa Fiderka ze wsi Kraśnica.

Słuchaliśmy też Martyny Grabowskiej, która gra muzykę okolic Rzeczycy, a oprała się na Stanisławie Skibie ze wsi Zawady niedaleko Rawy Mazowieckiej, Jakuba Stefanowicza czy Antoniego Hasso-Agopsowicza, jeden z dwóch obok Mateusza Kowalskiego skrzypków, który ośmielił się grać mazurki Józefa Kędzierskiego z Rdzuchowa.

Na koniec przykłady muzycznych ekstremistów to tacy wykonawcy, którzy nie pchają się za bardzo na estradę, nie myślą o karierze medialnej, jak np. małżeństwo Kaznowskich, wielbicieli gry Stanisława Klejnasa, którzy uwielbiają grać jego oberki, czy muzykanci młodego pokolenia - Kapela Napięcie.

***

Tytuł audycji: Źródła

Prowadził: Andrzej Bieńkowski

Data emisji: 2.07.2021

Godzina emisji: 15.15