Poza koncertami polskich i zagranicznych artystów world music, na festiwalu „Nowa Tradycja” odbywa się jeden z najstarszych konkusów muzyki folkowej w Polsce. To możliwość poznania nowych twarzy tej sceny muzycznej i buzujących w danym momencie trendów. To właśnie na Konkursie Muzyki Folkowej skupiamy się w dzisiejszym wydaniu Źródeł.
Duet SEKUNDa tworzą Dorota Błaszczyńska-Mogilska i Wiola Jakubiec, które oprócz nagrody anteny Programu 2 otrzymały jedną z równorzędnych drugich nagród (obok zespołu Michalove).
Dorota Błaszczyńska-Mogilska pochwaliła także dające komfort warunki techniczne na scenie studia im. Lutosławskiego.
- Energia na festiwalu jest wspaniała i już nie możemy się doczekać koncertu finałowego – mówiła Wiola Jakubiec, przed niedzielnym występem laureatów.
Co nowego jest w postrzeganiu tradycji przez SEKUNDę? Artystki wskazują na fuzję nawiązań do klasyki, folku, jazzu i minimalizmu. Swoje instrumenty – skrzypce – starają wykorzystywać w nie tylko klasycznym sposobie grania. Sposobnością do tego jest nie tylko obcowanie z kulturą ludową (Wiola Jakubiec jest Żywczanką z folklorystyczną przeszłością muzyczną), ale i studia world music na wydziale jazzu Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. To właśnie tam, w klasie Mateusza Smoczyńskiego, poznały się skrzypaczki SEKUNDy.
SEKUNDa jest zespołem młodym, jednak od początku sięga po najważniejsze laury w świecie polskiej muzyki folkowej. W zeszłym roku artystki zdobyły Grand Prix w konkursie Mikołajki Folkowe w Lublinie. Jak mówią, nagrody otrzymane na „Nowej Tradycji” mobilizują do dalszych poszukiwań na artystycznej, rozwijania pasji i wspólnego tworzenia.
Przeczytaj:
SEKUNDa z I nagrodą Mikołajek Folkowych
Spotkali się w Suchej Beskidzkiej, na wspólnym muzykowaniu przy ogniu. To tam po raz pierwszy jazzowe pasje Piotra Damasiewicza splotły się z folklorem ziemi beskidzkiej. Następnie – wspólna płyta tria Damasiewcza i przygrywającego mu na gajdach Jana Ryta. Muzykowania było coraz więcej, coraz więcej dołączało muzyków – Jan Ryt przyprowadził brata i ojca oraz Alicję Krzeszowiak, śpiewaczkę z zespołu Ziemia Suska, ta przyprowadziła dwie siostry… Zrodził się projekt „Into the Roots”, a wraz z nim – płyta „Watra”.
- Z mojej perspektywy muzyka jest uniwersalnym językiem. Kiedy jeden muzyk stoi z drugim, żadne bariey nie istnieją. Można się bawić! Najwazniejsze jest czerpanie radości z muzyki! – odpowiedział Jan Ryt, gajdosz, spytany o łączenie jazzu z muzyką tradycyjną. Jego kompan z kapeli dopowiedział:
- Ja gram, jak czuję. Jeśli ktoś mnie zaprosi do grania muzyki, na przykład jazzowej, gram co czuję, to wychodzi mi nawet nieźle.
Piotr Damasiewicz nie pierwszy raz pojawił się na scenie studia im. Witolda Lutosławskiego.
- Zawsze, pojawiając się na scenie, chcemy zagrać coś prosto z serducha. A gra się tu wspaniale!
Jeszcze przed ogłoszeniem werdyktu, Damasiewicz spytany o to, co zrobią z „Into the Roots”, jeśli wygrają Grand Prix powiedział: „Ucieszymy się. I dalej będziemy grać”. Życzymy laureatom, by nic ich przed tym nie powstrzymało.
Piotr Damasiewicz
KGHM Polska Miedź SA
Sponsorem 24. Festiwalu Folkowego Polskigo Radia Nowa Tradycja
***
Tytuł audycji: Źródła
Prowadził: Kuba Borysiak
Rozmawiała: Aleksandra Faryńska
Data emisji: 16.05.2022
Godzina emisji: 15.15