The Roots of Dance / Korzenie tańca to projekt, którego celem jest popularyzacja polskiego tańca tradycyjnego oraz promocja tańca współczesnego. Poprzez wymianę doświadczeń tancerze z partnerskich krajów poszukują źródeł tańca w innych kulturach tradycyjnych. Podsumowaniem tegorocznej, trzeciej edycji jest wizyta zagranicznych uczestników projektu w Polsce.
Uczestnicy 3 edycji projektu The Roots of Dance / Korzenie tańca w ramach podsumowania spotkają się z lokalnymi, tradycyjnymi społecznościami artystycznymi na terenie Beskidu Żywieckiego i Podhala, by czerpać z ich śpiewu i tańca. Następnie na Śląsku wezmą udział w warsztatach choreograficznych, których efekty zostaną zaprezentowane na finalnym pokazie.
Wszystko to od 23 września do 2 października kolejno w Białym Dunajcu, Łodygowicach i Katowicach.
W podsumowaniu biorą udział uczestnicy z krajów partnerskich, w których wcześniej gościli polscy trenerzy i choreografowie zaproszeni do projektu przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
W piątkowych „Źródłach” więcej o „Korzeniach tańca” mówił koordynator projektu Mateusz Czekaj.
Jak przyznał nasz gość, projekt „Korzenie tańca” dobrze wpisał się w czas pandemii. Wtedy właśnie organizatorzy stworzyli kurs warsztatów on-line. Zaproszono do nich muzyków i tancerzy z Beskidu Żywieckiego, Mazowsza oraz choreografa – Jacka Umińskiego. Warsztaty dotyczyły samej kultury tradycyjnej (muzycznej i tanecznej) oraz tego, w jaki sposób może być ona przeniesiona na taniec współczesny…
- Zaprosiliśmy szkoły tańca i zespoły z Malezji, Indii, USA oraz z Chin. Potem kontynuowaliśmy projekt w roku 2021 – mówił Mateusz Czekaj. – Jak udały się warsztaty on-line? Wyzwaniem była dla nas różnica czasowa. Ale dobrze przygotowaliśmy przestrzeń warsztatową, w której były pokazane tańce. A odbiorcy mieli możliwość wykonywać je u siebie, w salach czy w domu.
Jak zauważył koodynator projektu odniesienia do tradycji w rodzimym tańcu współczesnym są jego ważkim elementem nie tylko w samych „Korzeniach tańca”, ale i podczas studiów na Katowickiej Akademii, z której wywodzą się uczestnicy NIMiT-owskiego projektu.
- Do udziału zaprosiliśmy przede wszystkim tancerzy współczesnych. A taniec współczesny ma w swojej naturze to, że odnosi się do tradycji. Ponadto propozycja polskiego tańca współczesnego Jacka Umińskiego jest bardzo oparta na tych tradycjach. Z Kurpiów, Podhala, Sądecczyzny. W jego tańcu widać to głównie pod względem rytmicznym, w synkopach, manierach wykonawczych.
W tej edycji do uczestnictwa „The Roots of Dance” zaproszono zagranicznych artystów z Gruzji, Meksyku, Kanady i Chorwacji. Podobnie, jak ich poprzednicy tancerze z początku przeszli kurs on-line, przybliżający polską tradycję muzyczną. Następnie polscy tutorzy i zagraniczni uczestnicy szukali podobieństw między swoimi muzycznymi kulturami. W Malezji czy Indiach doskonale rozumiano tempo rubato, w USA przedstawiciele kultury afroamerykańskiej doskonale „czuli” synkopowość polskiej muzyki tradycyjnej.
- Co zaś tyczy się podobieństw między baletem, tańcem współczesnym, a tradycyjnym, choćby w Azji bardzo silnie zakorzeniony jest taniec tradycyjny. Taniec współczesny jest bardzo w oparciu o własną kulturę tańca tradycyjnego. Każdy z tancerzy biorących udział w projekcie, zna swoje tance, melodie, śpiewy ze swoich wiosek. To był materiał, na bazie którego mogliśmy rozwijać swój projekt – dodał Mateusz Czekaj.
Już za 2 tygodnie ukaże się płyta „Sad” Karoliny Cichej i Sw@dy. Album łączy mowa wielokulturowego Podlasia i natury, emocji, tradycji i współczesny żargon samplowanych dźwięków. Dziś przedpremierowo zabrzmiał kolejny utwór z płyty, wszystkich będzie można wysłuchać już 14 października.
***
Tytuł audycji: Źródła
Prowadził: Piotr Kędziorek
Data emisji: 30.09.2022
Godzina emisji: 15.15