- Odczuwam ze strony Mateusza i Agnieszki dużą otwartość na to, jak można się wypowiedzieć w tym języku muzycznym. To jest dla mnie bardzo ważne, a współpraca z takimi osobami daje mi największą satysfakcję – mówił Kuba Mielcarek, kontrabasista.
- Od razu dostałem w łeb. – przyznał Jacek Mielcarek, klarnecista. – Trzeba było grać na klarnecie partytury skrzypcowe, co wcale nie jest dla mnie proste. To kwestia artykulacji, frazowania. To utwory przeważnie w tonacjach durowych. To, co skrzypce grają w d-dur i jest to bardzo naturalne dla tego instrumentu, ja musiałem transponować na klarnet. I to frazowanie! Ileśmy się z Mateuszem nabiedzili, żeby grać razem!
Także Kuba Mielcarek przyznaje, że kwestia rytmiki w melodiach kujawskich wymagała od artystów sporego skupienia. Co sprawia mu największą frajdę?
- Z roku na rok odkrywam w tej muzyce kolejne rzeczy, które wcześniej nie były dostrzegalne. Dzięki temu pojawia się kwestia swobodnej wypowiedzi! Widzę tu analogie do jazzu, są miejsca w których można zagrać własne dźwięki, chociaż w tym języku!
Przyznaje to ojciec Jakuba, Jacek Mielcarek:
- Złośliwi mówią, że to taki „jazz pasterski”. Ale w balladzie „Lala gąski, na gałązki” znalazłem miejsce dla takiego „klimaciarskiego” grania, w zupełnie innym stylu. Ruszyłem na północ od Kujaw, do Szwecji, Norwegii i tam poukładałem swoje saksofony.
Przeczytaj:
Premiera płyty "Pogłosy" Kapeli Niwińskich i przyjaciół
Jacek Mielcarek jest absolwentem Wydziału Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach. Już w czasie studiów dostał wyróżnienie na Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu. Po ukończeniu studiów koncertował w Kanadzie i USA wraz z czołówką polskich muzyków rozrywkowych. Po powrocie do kraju zajmował się rozpowszechnianiem muzyki jazzowej, występując w klubach, a także prowadząc audycje w Radiu Opole, w których przedstawiał najnowsze nagrania jazzowe znanych i mniej znanych artystów. Jako solista – wokalista i saksofonista z Opole Big Band, działającym przy Filharmonii Opolskiej – występował m.in. na Festiwalu Jazzowym w Montreux, zyskując bardzo przychylne recenzje zarówno krytyków, jak i publiczności. W 2005 roku Radio Opole wydało mu płytę „Mellow Look”. Nagrał ją w duecie z pianistą Markiem Walarowskim. Album ten ukazał się w prestiżowym The European Jazz Magazine – Jazz Forum. Profesor Andrzej Schmidt pisał wiele ciepłych słów o grze Jacka Mielcarka: „Rzadko spotykane piękno tonu, zarówno na klarnecie, jak i na saksofonach – bez przedęć, kwików, bez nadmiernej wibracji. Wyczulenie na barwę brzmienia i subtelności dynamiki tego niewidomego artysty urzekają szczególnie w niskim i średnim rejestrze obu instrumentów”. Jacek Mielcarek oprócz własnych projektów muzycznych często grywa z zespołami o innej niż jazz proweniencji. Jest członkiem Kapeli Brodów. Grał z Adamem Strugiem – laureatem I nagrody im. Niemena oraz TV Polonia Festiwalu Nowa Tradycja 2008. Wraz z Adamem Strugiem występował na zaproszenie Radia Szwedzkiego w sztokholmskim klubie Stalle, w marcu 2009 roku. W roku 2008 powstało Jacek Mielcarek Trio. W 2010 z własnym zespołem NISZA na Festiwalu Folkowym Polskiego Radia „Nowa Tradycja” otrzymał nagrodę specjalną. W 2011 z Katarzyną Szurman tworzy etnojazzowy, eksperymentalny zespół Śliczne Goździki. Od roku 2012 gra w zespole Ani Brody, z którą nagrał do tej pory trzy płyty. W 2015 ukazała się autorska płyta duetu Jacek i Jakub Mielcarek, zat. „I co dalej?”. Współpracował m. in. z Noamem Davidem, Dimą Gorelikiem, Krzysztofem Kobylińskim, Karo Glazer, Indią Czajkowską, Tadeuszem Sudnikiem, Phillipem Brackenem, Heńkiem Małolepszym, Marcinem Szargutem, Hanną Malarowską. Od roku 2013 jest członkiem bluesowej grupy „Wielbłądy”. W roku 2017 powstało Kumija Trio & Cinemanual.
Kuba Mielcarek: Kontrabasista, absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie kontrabasu jazzowego prof. Jacka Niedzieli-Meiry, Michała Barańskiego i Adama Kowalewskiego. Porusza się w zróżnicowanych stylistykach, od głównego nurtu, przez free jazz po world music i muzykę tradycyjną. Ma na swoim koncie m.in. nagrodę „Złote Gęśle” dla najlepszego instrumentalisty (Konkurs Muzyki Folkowej Polskiego Radia „Nowa Tradycja” 2009 r.), wyróżnienie indywidualne na Festiwalu „Nowa Tradycja” (2012 r.) oraz nagrodę specjalną Festiwalu „Jazz nad Odrą” (2016 r.).
Wraz z ojcem, Jackiem Mielcarkiem, współtworzy duet oraz zespoły etno-jazzowe, muzykę tradycyjną wykonuje z Kapelą Brodów. Bierze udział w wielu projektach m.in.: Maciej Fortuna Trio, Fortuna Acoustic Quartet, Ewelina Serafin Quartet, D.R.A.G., Silberman and „three of a perfect pair” czy Phillip Bracken z zespołem. Współpracował z Erase Quartet, Zbigniewem Namysłowkim, Bogdanem Hołownią, Power Of The Horns, Piotrem Damasiewiczem oraz Maciejem Obarą.
Mateusz i Agnieszka Niwińscy wraz z Justyną Piernik oraz Jackiem i Kubą Mielcarkami
***
Na audycję Źródła we czwartek (9.03) w godz. 15.15-15.50 zaprasza Piotr Kędziorek