Eksperyment na Turnieju Muzyków Prawdziwych w Szczecinie

Ostatnia aktualizacja: 07.09.2023 16:00
Dziś w szczecińskiej filharmonii rozpoczął się Turniej Muzyków Prawdziwych. Tym razem jego podtytuł brzmi zagadkowo: „8.5 Eksperyment”. Co kryje się za tą nazwą?
Audio
Turniej Muzyków Prawdziwych 2023
Turniej Muzyków Prawdziwych 2023Foto: mat.pras.

Podczas tegorocznej edycji organizatorzy zapraszają ekspertów od muzyki tradycyjnej i jej współczesnych adaptacji z terenu euroregionu Pomeranii. Razem chcą się zastanowić nad tym czy są elementy wspólne, podzielić się dobrymi praktykami w zakresie ochrony dziedzictwa niematerialnego i poszukać ścieżek współpracy.

Gościem audycji była Dorota Serwa, dyrektor Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie.

- Postanowiliśmy trochę zboczyć i zobaczyć, co dzieje się z muzyką tradycyjną, ale w nieco innym kontekście – kiedy zderzymy ją z muzyką jazzową, elektroniczną, rockową… właściwie nie zamykamy tej listy. Ta „połówkowa” edycja jest dla muzyków eksperymentujących, którzy twórczo sięgają do muzyki tradycyjnej. Otwieramy się na inne gatunki i patrzymy jak współreagują – to pierwszy wyłom. Drugim jest silniejsze osadzenie się na Pomorzu Zachodnim, czyli sięgnięcie do tradycji pomorskiej. Ale wykraczającej poza współczesność, a nawiązującej do idiomu przedwojennego. Trzecia furtka oznacza wykroczenie poza aktualne granice. A więc tegoroczny projekt będzie realizowany we współpracy polsko-niemieckiej – mówiła Dorota Serwa.

Na scenie usłyszymy zatem nie tylko polskich, ale i niemieckich artystów!

Historyczna tożsamość Europy w znaczącym stopniu opiera się na historii i tradycji, sięgającej swoimi korzeniami regionu Morza Śródziemnego. Należy jednak pamiętać, że historią europejskiej Północy była nie mniej burzliwa i bogata w międzykulturowe kontakty, wymiany i wzajemne oddziaływanie tradycji. Mając świadomość skomplikowanej historii regionu, chcemy, żeby naszym punktem wyjścia stała się idea największego sojuszu w regionie Bałtyku – Hanzy. Zaawansowana relacja handlowej i kulturowej współpracy pozwoliła historycznej Hanzie na ogromny rozwój i zbudowanie trwałej pozycji na mapie średniowiecznej Europy [mat. organizatora]

- Marzy nam się, by turniej swym zasięgiem połączył miasta hanzatyckie, które wymieniały się kulturą. W ogromnym skrócie: połówka jest etapem przejściowym, oznacza naszą otwartość na to, w jaki sposób muzyka tradycyjna żyje w nowoczesnym wydaniu oraz otwartość na współpracę międzynarodową.

Czym różnić się będzie „połówkowa” edycja Turnieju? Novum będzie wątek tematyczny – muzycy będą musieli pokazać, jak rozumieją muzykę tradycyjną w zadanym temacie.

- Dostają materiał żywy, nagrany u muzyków tradycyjnych z Pomorza Zachodniego. Będą musieli opowiedzieć go muzycznie. Założyliśmy też, że w tej edycji tańce na dechach nie bardzo by się sprawdziły. Przekuliśmy to w formę jam session – mówiła dyrektor szczecińskiej filharmonii.

 

 

 

Słuchaliśmy także: Mari Kalkuun (Estonia) oraz Cantares del Pacifico (Boliwia).

***

Tytuł audycji: Źródła 

Prowadziła: Magdalena Tejchma

Data emisji: 7.09.2023

Godzina emisji: 15.15