W 2017 roku Bester Quartert świętował swoje 20-lecie, podobnie jak festiwal Nowa Tradycja! Podczas koncertu będącego prologiem do wydarzenia, Jarosław Bester wspominał m.in. swój pierwszy występ na trzeciej Nowej Tradycji, gdzie jego zespół, jeszcze jako The Cracow Klezmer Band, zdobył Grand Prix festiwalowego konkursu. O wydarzeniu, które na zawsze zmieniło losy zespołu, muzyk dowiedział się... przypadkiem, słuchając Dwójki.
– Pewnego dnia usłyszałem tam reklamę, która zapowiadała Nową Tradycję, i dowiedziałem się, że do konkursu kwalifikuje się muzyka mniejszości etnicznych. Wtedy graliśmy bardziej tradycyjną muzykę klezmerską jako The Cracow Klezmer Band, pomyślałem więc, że ta reklama to znak z nieba – mówił lider Bester Quartet. Niedługo po tamtym festiwalu rozpoczęła się współpraca zespołu ze słynnym Johnem Zornem i jego wytwórnią muzyczną Tzadik w Nowym Jorku.
To jedna z wielu historii o tym, jak udział w Konkursie Muzyki Folkowej festiwalu Nowa Tradycja otworzył drzwi do kariery artystom – nie tylko – folkowym. Może teraz czas na Was? Jeśli jeszcze nie zgłosiliście się do tegorocznego, 25. KMF – uwaga! – macie czas tylko do dziś, do godz. 23.59! Trzymamy kciuki i zapraszamy gorąco!
W poniedziałkowym magazynie Źródła przypomnimy koncert Bester Quartet będący prologiem festiwalu Nowa Tradycja w 2017 roku.
Bester Quartet jest swego rodzaju fenomenem na światowym rynku muzycznym. Grupę tworzą czterej wybitni instrumentaliści, wykształceni muzycy klasyczni. Charakterystyczną cechą zespołu jest wykonawstwo muzyki o szerokim przekroju stylistycznym, w którym zasymilowane zostały wybrane elementy muzyki klasycznej, jazzowej, awangardowej oraz dokonania współczesnej kameralistyki, gdzie fundamentem do budowania niepowtarzalnych form instrumentalnych jest improwizacja. Formacja ta jest nowym obliczem legendarnego The Cracow Klezmer Band, który powstał w 1997 roku w Krakowie z inicjatywy muzyka młodego pokolenia, kompozytora i akordeonisty Jarosława Bestera. Za sprawą wypracowania oryginalnego, odważnego artystycznie repertuaru, opartego głównie na kompozycjach własnych lub też przygotowanych specjalnie dla tego składu instrumentalnego, zespół nieustannie zdobywa uznanie krytyki muzycznej, jak i publiczności na całym świecie.
Bester Quartet dokonał niezliczonej liczby nagrań dla stacji telewizyjnych i radiowych, a także współpracował w wieloma wybitnymi artystami szeroko rozumianej muzyki jazzowej, klezmerskiej i awangardowej (John Zorn, Tomasz Stańko, Grażyna Auguścik, John McLean, Don Byron, Frank London, Jorgos Skolias, Aaron Alexander, Ireneusz Socha, Tomasz Ziętek i inni). Zespół występował w prestiżowych salach koncertowych oraz klubach muzycznych, m.in. w Polsce, USA, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Czechach, Finlandii, Estonii, Rosji, we Włoszech i Francji, na Ukrainie, Białorusi, Słowacji, Węgrzech, w Serbii, Bułgarii, Mołdawii, Rumunii, Szwecji, Szwajcarii, Austrii, Belgii, Holandii, Niemczech, Kanadzie, a także na Tajwanie.
Bester Quartet zagrał w składzie:
Jarosław Bester – akordeon
Oleg Dyyak – akordeon, instrumenty perkusyjne, klarnet, duduk
Dawid Lubowicz – skrzypce
Maciej Adamczak – kontrabas
***
Na audycję Źródła w poniedziałek (8.04 w godz. 15.15-16.00 zaprasza Kuba Borysiak.