Warsiaski folklor miejski w achiwach Polskiego Radia

Ostatnia aktualizacja: 13.08.2024 09:00
Dziś Piotr Dorosz proponuje nam kolejne spotkanie z nagraniami archiwalnymi z archiwum PR, ale tym razem nie wiejskimi lecz... miejskimi.
Audio
  • Powstańcze wspomnienia Wojciecha Łojkowskiego (Dwójka/Źródła)
Ludność cywilna opuszcza gruzy Warszawy po ustaniu walk powstańczych
Ludność cywilna opuszcza gruzy Warszawy po ustaniu walk powstańczychFoto: PAP/CAF

Piotr Dorosz zaprezentował archiwalną rozmowę Barbary Krasińskiej (osoby, która przyjęła do pracy Mariana Domańskiego, uczyła go zajmowania się prawdziwą muzyką wiejską i jako pierwsza wprowadziła na antenę prawdziwą muzykę wiejską, przełamując dotychczasową hegemonię stylizacji), z 1970 r., z Wojciechem Łojkowskim - urodzonym w 1930 r. na warszawskiej Woli akordeonistą, który przez 30 lat pracował jako muzyk w Polskim Radiu. Tragiczne wojenne losy Łojkowskiego już wtedy nierozerwalnie związane były z akordeonem.

Urodził się na Woli, w 1939 roku już zetknął się z muzyką za sprawą muzykalnej jak wspomina mamy. W okresie okupacji już miał swój akordeon. Wychowywał się w domu, "w którym konspiracja była zawodem". - Ojciec zostawił nas na dwa dni przed wybuchem powstania i poszedł na placówkę. 4 sierpnia zginęła moja mama, ale przed śmiercią mówiła mi "Wojtek, cokolwiek się stanie, to trzymaj akordeon" - wspominał muzyk w archiwalnym wywiadzie, nagranym przez Barbarę Krasińską...

 Muzeum Powstania Warszawskiego

- Dokument Wojciecha Łojkowskiego jest wzruszający przez poczucie bliskości do wydarzeń. To ocalały z rzezi Woli, to najczystszy przykład świadomości człowieka ocalałego z traumy i traumy, która przekuła się w muzykę - mówił Piotr Dahlig. - To był młody chłopak w czasie powstania, a nagrania gdy miał 39 lat to szczyt jego gry na akordeonie, to był rasowy muzyk, który grał to, co ludziom leżało na sercu. Grał repertuar bieżący, tzw. folklor okupacyjny. Folklor miejski miał zawsze charakter prześmiewczy wbrew wszystkiemu, humorystycznie traktowano nawet wydarzenia upiorne czy tragiczne. Może był to antybiotyk na okrucieństwo. Jego nagrania to nie tylko przegląd szlagierów okupacji i powstania warszawskiego, ale i jego sztuka wykonawcza i improwizacyjna.

Akordeon był najulubieńszym instrumentem w czasach okupacji, jak żaden inny był w stanie rozgrzać smutki. W audycji zabrzmiały warszawskie pieśni, powstańczo-podwórkowe w wykonaniu Wojciecha Łojkowskiego oraz legend takich, jak Stanisław Grzesiu, bo jego nagrania mamy także - wiele z nich z 1962 roku!

****

Tytuł audycji: Źródła 

Prowadził: Piotr Dorosz

Data emisji: 13.08.2024

Godzina emisji: 15.15