Polska muzyka tradycyjna - dziedzictwo fonograficzne. Stan aktualny, zachowanie, udostępnianie to strategiczny i wieloetapowy projekt realizowany od 2014 r. w Zbiorach Fonograficznych Instytutu Sztuki PAN pod kier. dra Jacka Jackowskiego. Projekt ma na celu stworzenie, rozwój i utrzymanie centralnego cyfrowego repozytorium (etnofon.ispan.pl) dokumentalnych nagrań fonograficznych i filmowych, w których utrwalono polską pieśń i muzykę tradycyjną a także taniec ludowy.
6. Festiwal Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą
Jacek Jackowski to niezwykle ważna dla archiwizacji muzyki tradycyjnej w Polsce postać. Hołdując tradycji zbierania folkloru zapoczątkowanej przez małżeństwo Sobieskich, od ponad dekady w ramach prac badawczych prowadzi platformę Etnofon, której geneza sięga Roku Oskara Kolberga 2014. Jak mówi, to był dla etnomuzykologów zwrotny moment w historii. - Wymyślaliśmy wtedy pomysły na obchody Roku Oskara Kolberga. Ja wybrałem sobie zadanie opisania i zbadania stanu naszej wiedzy o zasobach źródłowych, czyli nagraniach dokumentalnych, badań terenowych etnologów i etnografów. Zadałem główne pytanie: Co wiemy o naszym dziedzictwie etnofonograficznym?
Mimo tego, że wiele jest dzisiaj inicjatyw skupionych na nagraniach i zapisie tradycyjnych pieśni i melodii oraz idea ta wcale nie jest nowa (vide np. działalność Oskara Kolberga!) to nadal potrzeba w Polsce komplementarnego, obszernego o powszechnie dostępnego miejsca czy bazy danych, które zbierałyby te informacje. - Wnioski z naszych rozważań przed powstaniem Etnofonu były takie, że mamy tego sporo, ale nic o tym nie wiemy - mówił prof. Jacek Jackowski.
Czy Etnofon odpowiada na tę potrzebę?
***
Na audycję Źródła w poniedziałek (7.07) w godz. 12.00-12.45 zaprasza Maria Baliszewska.