Gość Dwójki zwraca uwagę, że 10 lat wcześniej, według spisu, było tych osób niespełna 500. - Wynika to z faktu, iż pierwszy spis powszechny nie uwzględniał zupełnie złożoności tożsamościowej grup etnicznych żyjących w Polsce - podkreśla dr Karolina Radłowska. - Społeczność tatarska licznie zamieszkuje Podlasie, ale mimo iż powszechnie znanymi są Bohoniki i Kruszyniany, jako historyczne tatarskie wioski, najliczniej Tatarzy zamieszkują dzisiaj miasto Białystok - dodaje.
Etnolog mówi, że mimo iż Tatarzy polscy to jedna grupa etniczna, trudno tak do końca traktować ją w ten sposób. - Mamy tu osoby zarówno przybyłe na tereny województwa podlaskiego z terenów Republiki Białorusi po 1945 roku, jak i osoby autochtoniczne, zamieszkujące tereny województwa podlaskiego od XVII wieku - wyjaśnia.
Także tożsamość tej grupy jest bardzo złożona i, jak podkreśla dr Radłowska, osadza się ona na trzech równorzędnych konstruktach: religijnym - muzułmańskości, narodowym - polskości oraz etnicznym - tatarskości. - Tożsamość grupy wyznacza religia - czyli islam, więzi etniczne, szeroko rozumiana kultura, pamięć o wspólnych przodkach i ważnych wydarzeniach oraz narodowość polska, czyli wszystkie wydarzenia związane z historią państwa polskiego - zaznacza etnolożka.
Na czym polega kontrowersyjność nazwy Tatarzy polscy? Co zmieniło się w społeczności tatarskiej na przestrzeni lat? Jakie są związki społeczności tatarskiej ze społecznością arabską? Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy.
***
Tytuł audycji: Źródła
Rozmawiała: Anna Szotkowska
Gość: dr Karolina Radłowska (etnolożka, kustosz Podlaskiego Muzeum Kultury Ludowej, autorka pracy "Tatarzy polscy. Ciągłość i zmiana")
Data emisji: 29.05.2018
Godzina emisji: 15.17
kh/pg