Projekt SWADA to - jak określa twórca projektu, Wiktor Szczygieł: „próba usłyszenia tego, co by było, gdyby młodzież w białoruskich wioskach pod Hajnówką miała w 1989 roku dostęp do samplerów MPC i automatów TR – 808”. Wyróżnienie przypadło zespołowi Projekt SWADA za śmiałe zderzenie odległych zjawisk muzycznych i kulturowych.
- Projekt SWADA to wyraz moich rodzinnych poszukiwań. Sięgam do folku podlaskiego, bo na Podlasiu się wychowałem, ale również do Amazonii i szerzej pojętej sceny południowoamerykańskiej. Jest to bardziej skręt w stronę muzyki klubowej niż tradycyjnej. Południowoamerykańska muzyka klubowa jest bardziej nasycona muzyką tradycyjną, niż jej nasza odpowiedniczka - mówił Wiktor Szczygieł. - Bardzo intensywnie obserwuję zjawiska sceny brazylijskiej, np. carioca funku.
- Wspiera mnie bardzo silna grupa. Działamy razem. Nika i Wioletta od dzieciństwa śpiewają pieśni podlaskie. Są lepiej zaznajomione z muzyką źródeł podlaskich niż ja. Spotkaliśmy się w studiu i to zadziałało. Pojawił się również automatycznie MC Dzidek. Julita Charytoniuk i dziewczyny skupione w Południcach zrobiły kilka lat temu projekt „Południce/Elektronice”, zaprosiły kilku wykonawców muzyki elektronicznej, wtedy się poznaliśmy i wtedy właśnie posłuchałem tradycyjnych pieśni podlaskich -powiedziła artysta.
MPC to legendarny sampler wydany przez firmę Akai, który bardzo mocno wpłynął na brzmienie hiphopowej sceny muzycznej. TR- 808 to automat perkusyjny z lat 80. Potrafił generować bardzo dużo basu i zmienił brzmienia muzyki elektronicznej. Wiktyor Szczygieł przyznał, że w tym momencie głównie pracuje na komputerze ponieważ korzystanie z hardware’owych instrumentów spowalnia nieco pracę.
Zapraszamy do odsłuchania nagrania audycji.
***
Tytuł audycji: Źródła
Prowadziła: Magdalena Tejchma
Goście: Wiktor Szczygieł (Projekt Swada)
Data emisji: 23.05.2019
Godzina emisji: 15.15
at/gs