Wykonawcy bądź wydawcy chcący zgłosić swoje płyty do udziału w konkursach na Folkowy Fonogram Roku 2019 i Fonogram Źródeł 2019 mogli to zrobić do 17 lutego. Ich laureatów poznamy podczas XXIII Festiwalu Folkowego Polskiego Radia "Nowa Tradycja", który odbędzie się w dniach 14-17 maja 2020 roku.
ZGŁOSZENIA NA KONKURS ZOSTAŁY ZAMKNIĘTE
Fonograficzne konkursy Polskiego Radia za rok 2018 rozstrzygnięte! Kompania Janusza Prusinowskiego wygrywa!
Początki konkursowej tradycji
Początki konkursowej tradycji
Konkurs na Folkowy Fonogram Roku, organizowany od 1998 roku, towarzyszy festiwalowi od 2002 roku i jest ważną pozycją dla wielbicieli i twórców muzyki folkowej. Jego celem jest promocja muzyki folkowej w Polsce. Wziąć w nim udział mogą zespoły, które działają w Polsce i wykonują muzykę inspirowaną tradycjami muzycznymi świata.
Wśród laureatów tej nagrody byli czołowi polscy muzycy związani z folkiem, muzyką świata, etno, eksperymentalną czy jazzem, m.in.: Muzykanci, Golec uOrkiestra, Kapela Brodów, Kapela ze Wsi Warszawa, Dikanda, Osjan, Indialucia, Lautari, Joanna Słowińska, Orkiestra św. Mikołaja, Kwadrofonik, Wołosi i Lasoniowie, Raphael Rogiński czy Maria Pomianowska.
Oprócz albumu z muzyką folkową co roku poznajemy też najlepsze wydawnictwo z repertuarem tradycyjnym - Fonogram Źródeł. Po raz pierwszy konkurs ten odbył się w 2009 roku, a jego podstawowym założeniem jest zmotywowanie lokalnych społeczności do przedstawiania swoich muzycznych tradycji oraz autentycznych artystów.
Płyty zgłaszane do obu konkursów stanowią najaktualniejszy i najszerszy obraz polskiego rynku muzycznego folkowego i tradycyjnego minionego roku.
Nowa Tradycja jest rzeczywiście festiwalem szczególnym na tle innych, również folkowych, imprez. Potwierdzają to sami wykonawcy. Tomasz Janas
"Dla znacznej części publiczności najważniejszą częścią imprezy jest konkurs. Wynika to z faktu, że tu właśnie rodzą się artystyczne zjawiska, że ten festiwal bywa często albo pierwszym znaczącym występem zespołów, albo - jak pisał dziennikarz muzyczny i wieloletni juror konkursu Tomasz Janas - występem przełomowym. Potwierdzają to sami wykonawcy, potwierdza publiczność, a opinie te weryfikuje czas, gdy okazuje się, że artyści stawiający wspomniane pierwsze ważne kroki na festiwalowej scenie, stają się szybko klasykami gatunku – odnosząc nierzadko i sukcesy zagraniczne".
W ubiegłym roku pierwsze nagrody w konkursie Folkowy Fonogram Roku 2018 zdobyły płyty:
- I: "Po śladach", Janusz Prusinowski Kompania, Słuchaj Uchem / Buda Musique
- II: "Joy!Guru", Bhattacharya / Traczyk / Zemler, Unzipped Fly Records
- III: "Bramy Nieba", Vocal Varshe feat. Jacaszek, Requiem Records
Fonogram Źródeł za rok 2018 zdobyły wydawnictwa:
- I: Towarzystwo dla Natury i Człowieka za publikację „Łuhom, łuhom ponad Buhom. Muzyka tradycyjna Polesia Lubelskiego i jej wykonawcy”
- II: 1. Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk za płytę „Barwy nadpopradzkiej nuty. Nagrania archiwalne tradycyjnych pieśni i muzyki górali nadpopradzkich ze Zbiorów Fonograficznych Instytutu Sztuki PAN”
2. Muzyka Odnaleziona za płytę „Pięciu od Bogusza”
- III: 1. Szamotulski Ośrodek Kultury za płytę „Romuald Jędraszak – portret dudziarza wielkopolskiego”
- 2. Gminne Centrum Kultury im. Jana z Domachowa Bzdęgi w Krobi za płytę „La la gąski na gałązki – muzyczne tradycje dziecięce Biskupizny”
Nagroda specjalna:
Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu za publikację „Sobiescy – zachowane w dźwiękach”
Wyróżnienia:
- Muzeum Zachodniokaszubskiemu w Bytowie za album „Cassubia Incognita Novum”
- Stowarzyszeniu Kulturalno-Oświatowemu „Na Groniach” za płytę „Gajdy z bliska – technika i repertuar”
- Miejskiemu Domowi Kultury w Kolbuszowej za publikacje:„Muzykanci z Puszczy Sandomierskiej 4. Jurek Wrona z kapelą” oraz „Katalog V Festiwalu Żywej Muzyki na Strun Dwanaście i Trzy Smyki”
- Stowarzyszeniu Dziedzictwo Podlasia za płytę „Ludowe pieśni religijne z Podlasia cz. II”.
***
at