O działaniach Pracowni Muzyki Tradycyjnej

Ostatnia aktualizacja: 24.11.2020 16:01
Pracownia Muzyki Tradycyjnej powstała zaledwie pięć lat temu, jednak efekty jej działań są już widoczne i wciąż przybywa kolejnych! O projektach i planach Pracowni mówił koordynator - Piotr Piszczatowski. Nie zabrakło stałych punktów wtorkowych "Źródeł" - cyklu “Zapomniani kazimierscy laureaci” oraz muzyki świata. 
Audio
  • O działaniach Pracowni Muzyki Tradycyjnej mówi koordynator - Piotr Piszczatowski
Marcin Drabik i Paula Kinaszewska grają dla Józefa Kędzierskiego
Marcin Drabik i Paula Kinaszewska grają dla Józefa KędzierskiegoFoto: Piotr Baczewski/Muzyka Zakorzeniona

Ideą Pracowni Muzyki Tradycyjnej, założonej pięć lat temu przy IMiT, jest działanie na rzecz zachowania, przekazu i kontynuacji tradycyjnej kultury muzycznej w Polsce, wpieranie bezpośredniej nauki i międzypokoleniowego przekazu "mistrz-uczeń" czy sieciowanie badaczy, artystów czy animatorów kultury związanych z ruchem tradycyjnym w Polsce.

Piszczatowski, będący koordynatorem Pracowni od 2 lat, żywi nadzieję, że – choć świat się zmienił, a sztuki tradycyjne zostały w procesie zmian oddzielone od życia codziennego – istota sztuki tradycyjnej będzie miała szansę znaleźć swoje miejsce.

Choć Pracownia Muzyki Tradycyjnej działa od 2015 roku, wiele inicjatyw na rzecz żywego przekazu kultury tradycyjnej przejawiało się dużo wcześniej. Wraz z powstaniem IMiT-u (2010 r.) zrodziły się m.in. Szkoła Mistrzów Tradycji czy Szkoła Mistrzów Budowy Instrumentów Ludowych. Liczne działa nią w społecznościach lokalnych w Polsce organizuje także powstała w 2014 roku Akademia Kolberga. Należy też wspomnieć o inicjatywie Mały Kolberg, będącej propozycją zabaw wokół kultury ludowej dla dzieci.

By muzyka tradycyjna stała się twórczym elementem współczesności, nie tylko scenicznym, ale też przeplatała się z życiem codziennym. Piotr Piszczatowski

Jak zauważa Piotr Piszczatowski to nie tylko działania na rzecz kultury ludowej, ale zrzeszanie całych społeczności, swoista praca u podstaw za pośrednictwem rodzimej tradycji. 

Niewątpliwym sukcesem ostatnich dwóch lat jest zainicjowanie otwartego wyzwania do środowiska – by stworzyć zbiór najbardziej palących je problemów. Na pierwsze miejsce wysunęła się dostępność archiwów. Wiąże się to m.in. z nierozwiązanym od kilkudziesięciu problemem praw autorskich. Nagrania muzyki wiejskiej od lat 40. nie były opracowane prawnie. Pracownia Muzyki Tradycyjnej ma ambicje, by archiwa muzyczne były powszechnie dostępne, zaczyna od pracy u podstaw – od szkoleń z budowania i prowadzenia archiwów.

Pracownia Muzyki Tradycyjnej pracuje też nad odświeżeniem i usystematyzowaniem działania portalu muzykatradycyjna.pl – przedsięwzięcia skupiającego zainteresowanych wydarzeniami związanymi z muzyką tradycyjną. Dostępnych jest tam wiele „branżowych” tekstów, pojawiają się coraz to nowe podcasty o muzyce, wierzeniach, postaciach istotnych dla kultury ludowej.

Prężnie rozwija się także Cech Muzyki Tradycyjnej – ma być platformą wymiany doświadczeń edukatorów i badaczy tradycyjnej muzyki i zjawisk wokół niej. Inicjatorzy pragną stworzyć sieć jednostek i organizacji pozarządowych. Więcej o Cechu mówił nam kilka tygodni temu Maciej Żurek.

W cyklu „Zapomniani Kazimierscy Laureaci” Jan Trzpil z kapelą. Odkrycie tych muzyków z południowego Mazowsza przypada na lata 70. Jan Trzpil był mistrzem gry na wszelkich fujarkach, często własnej roboty, klarnecie, grał także na skrzypcach. Trzpil grał w różnych składach. Był rozchwytywany, ponieważ „nie było łatwo o instrumenty dęte”.

Powędrowaliśmy także na północ, by usłyszeć Kirsten Braaten Berg i pieśni tradycyjne z Norwegii. Braaten Berg oznacza „płonący brzeg” i jest to nazwisko doskonale pasujące do tej charyzmatycznej ikony pieśni norweskiej. Artystka wydała 20 płyt! Jest znamienitą śpiewaczką, której muzyka zawsze zanurzona jest w norweskiej tradycji pieśniowej.

***

Tytuł audycji: Źródła

Prowadziła: Maria Baliszewska

Gość: Piotr Piszczatowski

Data emisji: 24.11.2020

Godzina emisji: 15.15

mg

Czytaj także

By wszyscy o sobie wiedzieli. O inicjatywie Cechu Muzyki Tradycyjnej

Ostatnia aktualizacja: 29.09.2020 16:00
Czy działalność Cechu Muzyki Tradycyjnej ma być odpowiedzią na brak nauczania muzyki tradycyjnej w polskich szkołach i jak ważne jest sieciowanie doświadczonych i młodych edukatorów i badaczy muzyki tradycyjnej? Wieloletni uczeń skrzypka Jana Gacy, pszczelarz, socjolog, aktywista – Maciej Żurek – opowiadał Marii Baliszewskiej o nowym projekcie, mającym na celu wspomaganie inicjatyw edukacyjnych w obrębie muzyki tradycyjnej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Akademia Kolberga i Blues du Fleuve. Dla lokalnych społeczności. Tu i teraz

Ostatnia aktualizacja: 16.12.2021 16:05
„Celem Akademii Kolberga jest stworzenie modelowego, innowacyjnego w warunkach polskich programu przywracania tradycyjnej muzyki do społecznej i kulturowej praktyki społeczności wiejskich. Coś, co jest żywe i dzieje się «tu i teraz», wymyka się opisowi i próbom podsumowania. Akademia Kolberga ma pełnić funkcję dawnego marszałka weselnego: pokazać nam, co i gdzie się dzieje, co jest do zrobienia i jak to można zrobić. Właśnie w tej chwili”. Tak o Akademii Kolberga piszą jej inicjatorzy. Na I Konwencie Edukatorów i Animatorów Muzyki Tradycyjnej mówili m.in. o podejściu do wdrażania kultury tradycyjnej w codzienne życie lokalnych społeczności.
rozwiń zwiń