Grozdew-Kołacińska: W muzyce tradycyjnej jest jeszcze dużo do zrobienia

Ostatnia aktualizacja: 16.11.2021 18:00
We wtorkowych "Źródłach" zapraszaliśmy na spotkanie z Weroniką Grozdew-Kołacińską, która opowiadała o Pracowni Etnomuzykologii ISPAN i muzyce tradycyjnej, oraz z akordeonistą Jarosławem Besterem i jego najnowszą płytą "Piazzolla Angels".
Audio
Weronika Grozdew-Kołacińska i Maria Baliszewska.
Weronika Grozdew-Kołacińska i Maria Baliszewska.Foto: Grzegorz Śledź

- Cały czas jest się czym zajmować, cały czas są nieopisane regiony - zapewniała w audycji dr Weronika Grozdew-Kołacińska, kierowniczka Pracowni Etnomuzykologii w ISPAN, na pytanie, czy w sferze muzyki tradycyjnej nadal jest się czym zajmować. - Teraz skupiamy się na Podlasiu i na Kurpiach. Nie można powiedzieć, że Kurpie są niezbadane, wręcz przeciwnie! Są eksplorowane bardzo silnie, zarówno naukowo, jak i rekonstruktorsko. To głęboka inspiracja dla muzyków profesjonalnych i amatorów. Sama śpiewałam pieśni kurpiowskie, to był pierwszy teren, który śpiewałam, zachwycały mnie od początku - mówiła Weronika Grozdew-Kołacińska.

Przyznała też, w planach wydawniczych i naukowych ISPAN ona i jej współpracownicy kontynuują dzieło zapoczątkowane przez samego Kolberga. Teraz np. uzupełniają zbiory PAN o nowe nagrania z Kurpiów, przygotowywany jest tom z muzyką obrzędową, a wiosną tego roku ukazał się 5. tom Podlasia, poświęcony tańcowi i muzyce instrumentalnej. - Na koniec tego rok wyjdzie ostatni tom Podlasia, o stylach wokalnych. Podlasie jest soczewką, która skupia bardzo różne techniki, style i tradycje, jest tam co robić. Podlasie, jeżeli chodzi o sztukę śpiewu, jest nieopisane, a tam śpiew jest ciągle żywy!

Jeśli chodzi o Kurpie to materiałów i pracy jest dużo. Przywołać można ogrom nagrań takich artystów jak Waleria Żarnochowa, Waleria Wierzejkowa, Rozalia Pabich czy Stanisław Brzozowy. - Do dziś ta śpiewacza tradycja trwa, a wręcz odżywa. Kurpie są zaangażowane w tradycję, są dumni ze swojego stroju, wycinanek, śpiewu. Tę dumę czuć w przestrzeniach domowych. Kurpie to skarbnica tego co stare, archaiczne, klasyczne.

Weronika Grozdew-Kołacińska opowiadała w audycji także o specyfice głosu kurpiowskich śpiewaków i śpiewaczek ora o tym, jak życie w tym regionie, w takich okolicznościach przyrody, mogło na to wpływać. Zdradziła też dalsze plany badawczo-fonograficzne ISPAN-u.


Jarosław Bester Jarosław Bester

W audycji spotkaliśmy się także z akordeonistą Jarosławem Besterm, aby porozmawiać o jego najnowszej, jedenastej już płycie "Piazzolla Angels". - Są to i inspiracje i interpretacje, nie są to wykonania stricte zgodne w innymi nagraniami Piazzolli. Postarałem się, żeby tematy Piazzolli w nieco inny sposób zaprezentować, i zrobiłem to w jak najbardziej prosty wydaje mi się sposób, kierując to w stronę ujazzowienia. Zrobiłem to świadomie, bo Piazzola był wielkim fanem jazzu, w związku z tym postanowiłem taki hołd mu oddać - tłumaczył w audycji Jarosław Bester.

Jak przyznał artysta, Piazzolla krążył za nim od lat 90. i w końcu postanowił do niego sięgnąć. Zaczęło się od tego, że przez przypadek kupił płytę z nagraniami Piazzolli. - Ta muzyka mnie absolutnie wtedy zauroczyła i przez wiele lat koło mnie krążyła, sam tworzyłem rzeczy inspirowane Piazzollą podświadomie. W tym roku przypada 100. rocznica urodzin artysty i ten rok jest hucznie obchodzony przez jego fanów.

***

Tytuł audycji: Źródła

Prowadziła: Maria Baliszewska

Data: 16.11.2021

Godzina emisji: 15.15