Autorzy nagrań terenowych – Punkowa etnografia, czyli Alan Bishop i Mark Gergis

Ostatnia aktualizacja: 30.12.2022 16:00
Oficyna Sublime Frequencies stała się symbolem oryginalnego, niemal punkowego w charakterze podejścia do etnografii oraz wyznacznikiem tzw. nurtu „world music 2.0”. W jej katalogu odnajdziemy m.in. kompilacje złożone z nieopisanych nagrań zgranych ze starych płyt i taśm, a nawet audycji radiowych z najróżniejszych stron świata.
Audio
okładki albumów Radio Phnom Penh i Omara Souleymana
okładki albumów Radio Phnom Penh i Omara SouleymanaFoto: mat. promocyjne

Sublime Frequencies to jedna z niezależnych firm płytowych, które z nowego zainteresowania muzyką Afryki Północnej i Azji Południowo-Wschodniej uczyniły wręcz modę.

Przykładami wykonawców z jej katalogu są grający muzykę taneczną Syryjczyk Omar Souleyman, który objeżdża dziś alternatywne festiwale muzyczne, a także podziwiane tuareskie formacje Group Inerane czy Group Doueh z Nigru. Firmę prowadzą w Seattle od kilku lat Hisham Mayet i Alan Bishop z grupy Sun City Girls. Zafascynowani działalnością takich słynnych oficyn jak Ocora czy Nonesuch Explorer, postanowili robić to samo: umożliwiać prezentację w świecie Zachodu ulicznej, piosenkowej, rockowej oaz folkowej tradycji muzycznej egzotycznych krajów. Oficyna Sublime Frequencies ukazuje „naturalne” podejście do muzyki ze świata, obrazuje autentyczną stronę muzyczno-kulturowej tożsamości. W ostatniej audycji „Źródła” AD 2022 zagłębiliśmy się w surowych brzmieniach surowych kaset i płyt znalezionych na bazarach Tajlandii i Syrii.


Pixeljoy Shutterstock japonia gejsza teatr 280.jpg
Przeczytaj także:
Japonia na wyciągnięcie ręki

W piątkowych Źródłach przyjrzeliśmy się dokonaniom dwóch ważnych postaci związanych z wytwórnią Sublime Frequencies, a więc jej założyciela Alana Bishopa i związanego z nią niemal od początku Marka Gergisa. Było to jednocześnie zwieńczenie cyklu spotkań z autorami nagrań terenowych – choć bardzo nietypowe, bo obok field recordingów Alana Bishopa dokonanych na Bali zabrzmiały też m.in. fragmenty dawnych programów radiowych z Algierii, Kambodży i Sumatry.

Alan Bishop to amerykański muzyk i kolekcjoner oraz amerykańsko-iracki producent, zbieracz nagrań Mark Gergis. Obaj panowie są także autorami nagrań terenowych, które także zostały zawarte na albumach Sublime Freuencies. Ale wydawnictwo prezentuje nie tylko nagrania terenowe, ale i nagrania audycji radiowych z różnych miejsc świata. Te, niekiedy bardzo kalejdoskopowe, kolaże są często nieopisane. Alan Bishop często powtarzał, że to właśnie odbiornik radiowy jest najwspanialszym instrumentem elektronicznym, o niemal nieskończonych możliwościach.

Czego słuchaliśmy? Między innymi muzyki andyjskiej w wydaniu japońskiej ikony synth-popu lat 80. Jun Togawy. Zabrzmiały nagrania terenowe Alana Bishopa z Bali („Night Recordings from Bali”) wykonane w 1989 roku, taneczna muzyka Syryjczyka Omara Souleymana („odkrytego” przez Marka Gergisa, który w 2006 roku skompilował fragmenty kaset Souleymana i opublikował je na Zachodzie, na płycie „Highway to Hassake”). Jak brzmi imprezowy Bangkok (z tajskim popem i muzyką luktung) usłyszeliśmy dzięki płycie „Thai pop spectacular”. Fragmenty audycji kambodżańskiego radia wybrzmiały w utworze z albumu „Radio Pnohm Penh” (2004 r.). W roku 2005 Bishop odwiedził Algierię, gdzie radiowe audycje stały się elementem saharyjskiej mozaiki (album „Saharan Mosaic”).


Do nagrań oficyny Sublime Frequencies nieraz sięgaliśmy i będziemy powracać w najbliższych tygodniach, a to wszystko w związku z 20. rocznicą powstania wydawnictwa, która przypada w 2023 roku. 

***

Tytuł audycji: Źródła 

Powadził: Krzysztof Dziuba

Data emisji: 30.12.2022

Godzina emisji: 15.15