„Pogranicza bez granic” w sercu Warszawy

Ostatnia aktualizacja: 28.04.2023 16:00
W audycji zapraszamy na koncert „Pogranicza bez granic” na festiwalu Wszystkie Mazurki Świata, którego kuratorem jest Nasta Niakrasava. Na festiwalowej scenie zabrzmią tradycje północno-wschodniej Polski (Suwalszczyzna) i północno-zachodniej Białorusi (Grodzieńszczyzna).
Audio
  • Pogranicza bez granic na festiwalu Wszystkie Mazurki Świata (Dwójka/Źródła)
Chłopcy z Nowoszyszek
Chłopcy z NowoszyszekFoto: mat. promocyjne

Wystąpią: „Poniemnie” – jedyny w swoim rodzaju zespół wykonujący pieśni tradycyjne z terenu dorzecza Niemna w Białorusi. Zespół tworzą studenci, absolwenci i pracownicy Uniwersytetu Warszawskiego, którzy podążają śladami wiejskich śpiewaków i śpiewaczek ludowych za wschodnią granicą.

Taneczny repertuar pogranicza polsko-białorusko-litewskiego zagra zespół „Chłopcy z Nowoszyszek”. Znani publiczności festiwalowej muzycy z Suwalszczyzny zagrają melodie nieżyjących już skrzypków Franciszka Racisa i Mieczysława Pachutko, a także melodie powszechnie tańczone przez mieszkańców terenów przygranicznych, ludzi różnych wyznań, narodowości i statusów społecznych.

Instrumentalny kunszt zaprezentują także muzycy z kapeli „Koliśnija” („Колісьнія”) rodem z centralnej Białorusi.

Gośćmi audycji byli Piotr Fiedorowicz i Paweł Luto czyli artyści z zespołu „Chłopcy z Nowoszyszek”.

- Zagramy nasze ulubione melodie Franciszka Racisa, ale i melodie z pogranicza, z dawnej Wileńszczyzny. Na festiwalu wystąpimy też wspólnie z kapelą Koliśnia z Białorusi. Niektóre z ich utworów my słyszymy w swojej muzyce, niektóre z naszych, oni słyszą w swojej – mówił Paweł Luto. – Myślę, że właśnie o to chodzi w koncercie „Pogranicza bez granic”. Te granice są wymyślone.

- Ta muzyka je wszystkie spaja i łączy – dodał Piotr Fiedorowicz.

Poza koncertem, członkowie kapeli „Chłopcy z Nowoszyszek” przygotowali dla uczestników festiwalu Wszystkie Mazurki Świata warsztaty: gry na bębnie i tańców z Wileńszczyzny.

- Choć bębenek przypomina inne polskie obręczówki, to gra różni się znacznie od tej w Polsce Centralnej – wspominał Paweł Luto o technice gry na bębenku. – Zachowała się u nas, ale też na Litwie, Łotwie, Białorusi czy w Estonii.

Nasi goście opowiedzieli nie tylko o specyfice suwalskiego bębenka, ale i o dziedzictwie muzyki Franciszka Racisa oraz idei wspólnoty kulturowej pogranicza polsko-białorusko-litewskiego.

Koncert „Pogranicza bez granic” odbędzie się dziś o 19.00 w Terminalu Kultury na warszawskim Gocławiu.

W audycji zabrzmiały także nagrania z albumu „Morso” Dymitrisa Mystakidisa z Grecji.

***

Tytuł audycji: Źródła 

Prowadził: Kuba Borysiak

Data emisji: 28.04.2023

Godzina emisji: 15.15