Camille Saint-Saëns przed "Płytowym Trybunałem Dwójki"

Ostatnia aktualizacja: 10.02.2019 12:25
W audycji wybraliśmy najlepsze nagranie Sonaty op. 167 na klarnet i fortepian.
Audio
  • Camille Saint-Saëns przed Płytowym Trybunałem Dwójki (Kto słucha nie błądzi/Dwójka)
Jacek Hawryluk i Jan Jakub Bokun
Jacek Hawryluk i Jan Jakub Bokun Foto: Piotr Piorun

W 1921 roku, czyli w ostatnim roku życia, Camille Saint-Saëns, liczący wówczas 85 lat, rzucił się w wir pisania sonat na wszystkie instrumenty dęte. Ukończył jednak tylko trzy: obojową op. 166, klarnetową op. 167 i fagotową op. 168.

Sonata na klarnet i fortepian została napisana w maju i w czerwcu. Opublikowało ją wydawnictwo Durand jeszcze w listopadzie. Sam kompozytor nie doczekał prawykonania – zmarł 6 grudnia 1921 roku w Algierze.

Czteroczęściowa kompozycja została dedykowana
Augustowi Périer, długoletniemu profesorowi Paryskiego Konserwatorium.

Sędziowie Płytowego Trybunału Dwójki w składzie: Dorota Kozińska, Jan Jakub Bokun i Karol Radziwonowicz za najlepsze, uznali nagranie z 2013 roku:

Pierre Génisson – klarnet, David Bismuth – fortepian (nagranie: 15-17 lipca 2013, Audytorium w Vincennes pod Paryżem; Aparté 2013)

Pozostałe nagrania, których słuchaliśmy w audycji:

  • Richard Stoltzman – klarnet, Irma Vallecillo – fortepian (nagranie: 10-13 stycznia 1988, American Academy of Arts and Letters, Nowy Jork; RCA Victor Red Seal 1991; Box “Richard Stoltzman – The Complete RCA Album Collection”, Sony 2017)
  • Thomas Friedli – klarnet, Ulirich Koella – fortepian (nagranie: 1993, Lozanna; Claves 1993)
  • Sabine Meyer – klarnet, Oleg Maisenberg – fortepian (nagranie: 26-28 września 2006 Potton Hall, Suffolk; EMI 2007)
  • Szymon Klima – klarnet, Radosław Kurek – fortepian (nagranie: sierpień 2011, Małopolskie Centrum Dźwięku i Słowa, Niepołomice; BeArTon 2012)
  • Lisa Shklyaver – klarnet (Dolnet Lefevre & Pigis, lata 30 XX), Jos van Immerseel – pianoforte (Bechstein 1870) (nagranie: 14-16.09. 2014, Concertgebouw, Brugia; Zig-Zag Territoires 2015)

Plan słuchania wyglądał następująco:

I runda
Allegretto (I)


II runda
Allegro animato (II)


III runda
Lento (III)


Finał
Molto allegro (IV)

Płytowy Trybunał Dwójki to audycja Jacka Hawryluka, w której z zaproponowanych nagrań wyłaniamy to jedno, według nas najlepsze, najdoskonalsze. Podczas kolejnych rund eliminujemy poszczególne nagrania i dopiero wtedy odsłaniamy karty. O tym, kto wygrywa, dowiadujemy się na samym końcu audycji.

***

Tytuł audycji: Płytowy Trybunał Dwójki

Prowadzi: Jacek Hawryluk

Data emisji: 9.02.2019

Godzina emisji: 17.00

bch

Czytaj także

Pieter Wispelwey najlepszy w "Suitach wiolonczelowych" Bacha

Ostatnia aktualizacja: 01.12.2018 14:18
Płytowy Trybunał Dwójki wybrał najlepszą interpretację dzieła Jana Sebastiana Bacha – Suity na wiolonczelę solo BWV 1007-1012.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Stawarz, Majewska, Pepol i Masecki. Jedyny taki kwartet!

Ostatnia aktualizacja: 25.12.2018 13:46
To był szczególny, świąteczny Trybunał Dwójki. Nie wybieraliśmy, nie ocenialismy i nie odrzucaliśmy. Po prostu słuchaliśmy bardzo różnorodnej muzyki przygotowanej przez naszych gości.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Najlepszego nagrania walców Ravela dokonano w Zurychu

Ostatnia aktualizacja: 14.01.2019 14:07
Sędziowie "Płytowego Trybunału Dwójki" wybrali album z najlepszą interpretacją "Walców szlachetnych i sentymentalnych" (wersja orkiestrowa) Maurice’a Ravela.
rozwiń zwiń