Artystka, która w dorobku ma m.in. wygraną w XII Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu w 2001 roku (do tego dziewięć dodatkowych nagród specjalnych, choćby za najlepsze wykonanie utworu współczesnego) wystąpiła na scenie Filharmonii Narodowej w Warszawie, wykonując II Koncert skrzypcowy d-moll op. 22 Wieniawskiego.
Urodzona w 1985 w Kirgizji skrzypaczka stwierdziła, że twórczość Wieniawskiego to spuścizna, która zmieniła cały muzyczny świat, nie tylko skrzypcowy. - Dlatego już od najmłodszych lat traktowałam go niemal jak boga. Od samego początku miałam z Wieniawskim bardzo osobistą relację. Nie sposób nie odczuwać przyjemności z grania jego muzyki - powiedziała w rozmowie przy okazji warszawskiego koncertu.
- Koncert d-moll, który na marginesie jest bardziej popularny od pierwszego Koncertu fis-moll, grałam już w dzieciństwie. Miałam bodaj jedenaście lat, kiedy się z nim zetknęłam. Od tamtej pory nie miałam okazji do niego wrócić. Wielokrotnie wykonywałam pierwszy koncert, ale z jakiegoś powodu drugi koncert Wieniawskiego traktowałam z jakąś nabożną czcią. To genialne dzieło.
Jak przyznała, ochoczo przystała na propozycję dyrektora artystycznego festiwalu Stanisława Leszczyńskiego, który zasugerował jej zagranie tego koncertu razem z Orkiestrą XVIII wieku na instrumentach historycznych. - Czułam przez te wszystkie lata, że nie powinnam sama proponować grania go, że koncert wymaga szczególnych okoliczności, musi się przytrafić wyjątkowa okazja. Oto ona - zdradziła okoliczności swojego występu na festiwalu Chopin i jego Europa Baeva.
O tym, jakie wyzwania to za sobą niosło, oraz m.in. jak na styl grania wpłynęła zmiana strun na jelitowe - słuchać można w nagraniu rozmowy z artystką.
***
Tytuł audycji: Letni Festiwal Muzyczny
Rozmawiał: Grzegorz Dąbrowski
Gość: Alena Baeva (skrzypaczka)
Data emisji: 28.08.2019
Godzina emisji: 20.00
at/bch