Symfonia koncertująca Mozarta - nagrania współczesne

Ostatnia aktualizacja: 21.01.2022 13:44
Kolejne spotkanie przed Płytowym Trybunałem ponownie było poświęcone Symfonii Es-dur "Koncertującej" Wolfganga Amadeusza Mozarta. Tym razem jednak w nagraniach współczesnych (po 1970 roku).
Jacek Hawryluk i Agata Szymczewska podczas obrad Płytowego Trybunału Dwójki
Jacek Hawryluk i Agata Szymczewska podczas obrad Płytowego Trybunału DwójkiFoto: Wojciech Kusiński/PR

1779 rok był zdecydowanie dobrym rokiem dla Mozarta. Odbyta niedługo wcześniej podróż do Mannheim i Paryża wzbudziła w nim pragnienie eksperymentowania. Jednym z rezultatów była kipiąca radością hybryda gatunkowa – Sinfonia Concertante, w której odkrywał on nowe połączenia brzmieniowe.

Niedługo po napisaniu dzieła opuścił Salzburg na stałe, aby zamieszkać w Wiedniu

Brak bliższych informacji o genezie i przeznaczeniu tego dzieła. Przypuszczalnie powstało na potrzeby i użytek orkiestry salzburskiej. Wskazywać by na to mogła skromna, typowa dla większości orkiestrowych dzieł Mozarta z okresu salzburskiego, instrumentacja orkiestry.

Symfonia koncertująca na skrzypce i altówkę jest szczytowym osiągnięciem Mozarta w dziedzinie koncertu skrzypcowego. Pod względem formy jest odpowiednikiem nieukończonej symfonii A-dur na skrzypce, altówkę i wiolonczelę z towarzyszeniem orkiestry (KV 320e) z 1779 lub 1780. Oryginalna partytura zaginęła, a zachowały się jedynie kadencje do tej symfonii.

Współczesne nagrania utworu (po 1970 roku) oceniała jury w składzie: Agata Szymczewska, Marek Czech i Wojciech Michniewski. 

Pierwsze spotkanie poświęcone Symfonii Es-dur "Koncertującej" Mozarta znajdziesz pod tym linkiem

Posłuchaj
118:17 2022_01_22 17_00_01_PR2_Plytowy_Trybunal_Dwojki.mp3 Symfonia Es-dur "Koncertująca" Wolfganga Amadeusza Mozart w nagraniach współczesnych (Kto słucha nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki)

 

ZOBACZ GALERIĘ >>>

***

Audycja, w której z zaproponowanych nagrań wyłaniamy to jedno, według nas najlepsze, najdoskonalsze. 

Podczas kolejnych rund eliminujemy poszczególne nagrania i dopiero wtedy odsłaniamy karty... O tym, kto wygrywa, dowiadujemy się na samym końcu audycji.

***

Tytuł audycji: Kto słucha, nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki

Prowadził: Jacek Hawryluk

Data emisji: 23.01.2022

Godzina emisji: 17.00

Czytaj także

"Uprowadzenie z seraju" - najlepsze z Berlina

Ostatnia aktualizacja: 03.04.2016 12:00
W audycji "Kto słucha, nie błądzi" nagrania dzieła Mozarta oceniali sędziowie Płytowego Trybunału Dwójki - prof. Ewa Łętowska, Dorota Kozińska i Piotr Kamiński.
rozwiń zwiń
Czytaj także

W Mozarcie Niemcy remisują z Anglikami

Ostatnia aktualizacja: 09.07.2016 19:00
Jurorzy "Płytowego Trybunału Dwójki" - Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i Wojciech Michniewski - za najlepsze wykonania "Eine kleine Nachtmusik" Mozarta uznali aż dwa zaproponowane nagrania.
rozwiń zwiń