W audycji Jacka Hawryluka z udziałem Ewy Szczecińskiej, Karola Radziwonowicza i Andrzeja Sułka słuchaliśmy różnych wykonań I Koncertu fortepianowego Beli Bartóka.
Ten utwór węgierskiego kompozytora powstał w 1926 roku i jest pierwszym z jego trzech koncertów fortepianowych. - Nie mam tego z żadnym innym kompozytorem. U Bartóka nawet jak ta faktura jest przejrzysta, to jest niepewność, w jakim kierunku to wszystko idzie - mówił niegdyś w Dwójce wybitny pianista Piotr Anderszewski.
"Muzyki Bartóka słuchamy ponad tendencjami i prądami, jakby w innych wymiarach, nie zestawiając jej z niczym innym, gdyż nie miałoby to dla jej poznania żadnego znaczenia" - tak o twórczości kompozytora pisał przed laty Bogusław Schaeffer.
Sam Bartók w jednym z listów pisał: Moja praca twórcza z uwagi na potrójne źródło, z którego się wywodzi: węgierskie, rumuńskie, słowackie - może być uważana za wcielenie idei scalenia, tak dziś na Węgrzech eksponowanej. Moja wszakże idea, której jako kompozytor jestem w pełni świadomy, to idea braterstwa ludzkości, mimo wszelkich wojen i konfliktów. Staram się jak najlepiej służyć tej idei w swojej muzyce. Dlatego nie odrzucam żadnego wpływu, czy będzie on rumuński, słowacki, arabski, czy jakiś inny. Źródło musi być jedynie czyste, świeże i zdrowe.
118:18 2022_05_21 17_00_06_PR2_Plytowy_trybunal_Dwojki.mp3 Bela Bartók i jego "I Koncert fortepianowy" (Kto słucha, nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki)
***
Tytuł audycji: Kto słucha, nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki
Prowadził: Jacek Hawryluk
Data emisji: 21.05.2022
Godzina emisji: 17.00