Wyniki
1. Eva Zaïcik – mezzosopran, Le Poeme Harmonique, dyr. Vincent Dumestre (nagranie: Rouen, sierpień 2020; Alpha 2022)
2. Nathalie Stutzmann – kontralt, The King’s Consort, dyr. Robert King (nagranie: lipiec 2000, Londyn, Hyperion 2000)
3. Sara Mingardo - kontralt, Concerto Italiano, dyr. Rinaldo Alessandrini (nagranie: lipiec 2003, Teatro Olipmpico, Rzym; Opus 111 2003
Ex aequo
Philippe Jaroussky– kontratenor, Ensemble Matheus, dyr. Jean-Christophe Spinosi (nagranie: lipiec 2007, Brest; Francja; Naive 2007)
Pozostałe nagrania
James Bowman– kontratenor, The Academy Of Ancient Music, dyr. Christopher Hogwood (nagranie: 1976, L’oiseau Lyre 1976)
Andreas Scholl– kontratenor, Australian Brandenburg Orchestra, dyr. Paul Dyer (nagranie: Sydney, styczeń 2000; Decca 2000)
Damien Guillon– kontratenor, Le Banquet Céleste (nagranie: Saintes, październik 2015; Glossa 2016)
Franco Fagioli - kontratneor, I Barocchisti, dyr. Diego Fasolis (nagranie: Lugano 2016, Decca 2018)
116:49 2022_10_29 17_00_05_PR2_Plytowy_Trybunal_Dwojki.mp3 Antonio Vivaldi – Nisi Dominus poddany ocenie Trybunału (Kto słucha -nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki)
***
Antonio Vivaldi, autor koncertów i oper, pisał także muzykę sakralną. Był kompozytorem niezwykle płodnym, "niezwykłym zwierzęciem muzycznym", jak określiła go nasza jurorka Lilianna Stawarz na antenie Dwójki.
– Jego arie z jednej strony są niezwykle intymne, delikatne, poruszające, bardzo głęboko schowane. Z drugiej jest obnażona agresja, taka wiwisekcja duszy. To niesamowite, że nawet Symfonia z "Olimpiady" jest niezwykle bogata emocjonalnie. To jest po prostu coś szalonego, ta ciągła zmiana rytmu i dynamiki. Oczywiście to wszystko jest bardzo potoczyste i gwałtowne, jak burza na morzu – i taki właśnie jest Vivaldi – opowiadała klawesynistka.
– Bardzo często mówimy, że muzyka Vivaldiego jest prosta harmonicznie i specjalnych cudów nie należy się spodziewać, jednak w koncercie wiolonczelowym znajdujemy nieoczekiwane współbrzmienia, a opery są nieprzewidywalne. Vivaldi bawił się dysonansami – opowiadała w Dwójce klawesynistka i kierownik artystyczny Royal Baroque Ensemble Lilianna Stawarz.
W audycji wzięli udział: Lilianna Stawarz, Aleksander Laskowski i Wojciech Michniewski.
***
"Kto słucha, nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki" to audycja, w której zaproszeni goście – krytycy muzyczni – porównują interpretacje wybranego utworu, nie wiedząc, kto jest wykonawcą.
Program składa się z czterech rund, w każdej z nich eliminujemy jedno wykonanie. Do ostatniej rundy przechodzą dwie lub trzy najlepsze, zdaniem gości, interpretacje. W finale wybieramy tę jedyną. Dopiero po odrzuceniu dowiadujemy się, kto podpisał się pod konkretnym wykonaniem.
***
Tytuł audycji: Kto słucha nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki
Prowadził: Jacek Hawryluk
Goście: Lilianna Stawarz, Aleksander Laskowski i Wojciech Michniewski
Data emisji: 29.10.2022
Godzina emisji: 17.00
djr/kor