Antonio Vivaldi – Nisi Dominus poddany ocenie Trybunału

Ostatnia aktualizacja: 30.10.2022 09:30
Lilianna Stawarz, Aleksander Laskowski i Wojciech Michniewski oceniali tym razem "Nisi Dominus" Antonia Vivaldiego. 
Aleksander Laskowski
Aleksander LaskowskiFoto: Wojciech Kusiński/PR

Wyniki 

1. Eva Zaïcik – mezzosopran, Le Poeme Harmonique, dyr. Vincent Dumestre (nagranie: Rouen, sierpień 2020; Alpha 2022)

2. Nathalie Stutzmann – kontralt, The King’s Consort, dyr. Robert King (nagranie: lipiec 2000, Londyn, Hyperion 2000)

3. Sara Mingardo - kontralt, Concerto Italiano, dyr. Rinaldo Alessandrini (nagranie: lipiec 2003, Teatro Olipmpico, Rzym; Opus 111 2003

Ex aequo

Philippe Jaroussky– kontratenor, Ensemble Matheus, dyr. Jean-Christophe Spinosi (nagranie: lipiec 2007, Brest; Francja; Naive 2007)

Pozostałe nagrania

James Bowman– kontratenor, The Academy Of Ancient Music, dyr. Christopher Hogwood (nagranie: 1976, L’oiseau Lyre 1976)

Andreas Scholl– kontratenor, Australian Brandenburg Orchestra, dyr. Paul Dyer (nagranie: Sydney, styczeń 2000; Decca 2000)

Damien Guillon– kontratenor, Le Banquet Céleste (nagranie: Saintes, październik 2015; Glossa 2016)

Franco Fagioli - kontratneor, I Barocchisti, dyr. Diego Fasolis (nagranie: Lugano 2016, Decca 2018)


Posłuchaj
116:49 2022_10_29 17_00_05_PR2_Plytowy_Trybunal_Dwojki.mp3 Antonio Vivaldi – Nisi Dominus poddany ocenie Trybunału (Kto słucha -nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki)

 

***

Antonio Vivaldi, autor koncertów i oper, pisał także muzykę sakralną. Był kompozytorem niezwykle płodnym, "niezwykłym zwierzęciem muzycznym", jak określiła go nasza jurorka Lilianna Stawarz na antenie Dwójki

– Jego arie z jednej strony są niezwykle intymne, delikatne, poruszające, bardzo głęboko schowane. Z drugiej jest obnażona agresja, taka wiwisekcja duszy. To niesamowite, że nawet Symfonia z "Olimpiady" jest niezwykle bogata emocjonalnie. To jest po prostu coś szalonego, ta ciągła zmiana rytmu i dynamiki. Oczywiście to wszystko jest bardzo potoczyste i gwałtowne, jak burza na morzu – i taki właśnie jest Vivaldi – opowiadała klawesynistka.

– Bardzo często mówimy, że muzyka Vivaldiego jest prosta harmonicznie i specjalnych cudów nie należy się spodziewać, jednak w koncercie wiolonczelowym znajdujemy nieoczekiwane współbrzmienia, a opery są nieprzewidywalne. Vivaldi bawił się dysonansami – opowiadała w Dwójce klawesynistka i kierownik artystyczny Royal Baroque Ensemble Lilianna Stawarz.

W audycji wzięli udział: Lilianna StawarzAleksander Laskowski i Wojciech Michniewski.

***

"Kto słucha, nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki" to audycja, w której zaproszeni goście – krytycy muzyczni – porównują interpretacje wybranego utworu, nie wiedząc, kto jest wykonawcą.

Program składa się z czterech rund, w każdej z nich eliminujemy jedno wykonanie. Do ostatniej rundy przechodzą dwie lub trzy najlepsze, zdaniem gości, interpretacje. W finale wybieramy tę jedyną. Dopiero po odrzuceniu dowiadujemy się, kto podpisał się pod konkretnym wykonaniem.


***

Tytuł audycji: Kto słucha nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki 

Prowadził: Jacek Hawryluk

Goście: Lilianna StawarzAleksander Laskowski i Wojciech Michniewski

Data emisji: 29.10.2022

Godzina emisji: 17.00

djr/kor

Czytaj także

Muzyka dawna w Polsce. Koniec etapu miłośników?

Ostatnia aktualizacja: 09.06.2015 19:00
- Wykonawstwo historyczne stało się przez ostatnie dwadzieścia lat domeną zawodowców. To nie kwestia mody, lecz ważnego historycznego procesu - uważa Lilianna Stawarz z Warszawskiej Opery Kameralnej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Włoski i francuski. Dwa style w muzycznych zmaganiach

Ostatnia aktualizacja: 19.10.2022 07:00
Dwa muzyczne style: włoski i francuski rywalizowały ze sobą w czasach określanych mianem muzycznego baroku, stanowiąc dla siebie przeciwwagę, wzajemnie się uzupełniając i współgrając ze sobą. Niekiedy w opozycji, niekiedy dopełniające się nawzajem w jednym i tym samym utworze. Koegzystowały, spierały się ze sobą, kolaborowały, ubiegając się o pierwszeństwo.
rozwiń zwiń