IV Sonata na skrzypce i fortepian Grażyny Bacewicz

Ostatnia aktualizacja: 05.11.2022 19:00
Kolejne spotkanie przed Płytowym Trybunałem poświęcone było utworowi, który Grażyna Bacewicz zadedykowała swojemu bratu - Kiejstutowi, czyli IV Sonacie na skrzypce i fortepian (1949). W jury pod przewodnictwem Jacka Hawryluka zasiedli: Agata Szymczewska, Ewa Szczecińska i Karol Radziwonowicz.
Utwory skrzypcowe zajmują istotne miejsce w twórczości kompozytorkiej Grażyny Bacewicz
Utwory skrzypcowe zajmują istotne miejsce w twórczości kompozytorkiej Grażyny BacewiczFoto: Wojciech Kusiński/PR

Wyniki

I miejsce:

Jakub Jakowicz – skrzypce, Bartosz Bednarczyk – fortepian (Polskie Radio 2019)

II miejsce

Sulamita Ślubowska – skrzypce, Michał Francuz – fortepian (DUX 2022)

III miejsce

Karolina Piątkowska-Nowicka – skrzypce, Bogna Czerwińska-Szymula - fortepian (DUX 2017)​


​POZOSTAŁE NAGRANIA

Joanna Kurkowicz – skrzypce, Gloria Chien – fortepian (Chandos 2004)

Piotr Pławner – skrzypce, Ewa Kupiec – fortepian (Hänssler 2006)

Bartłomiej Nizioł – skrzypce, Paweł Mazurkiewicz – fortepian (DUX 2004)

Patrycja Piekutowska – skrzypce, Beata Bilińska – fortepian (DUX 2006)

Annabelle Berthomé-Reynolds – skrzypce, Ivan Donchev – fortepian (MUSO 2019)

***

Grażyna Bacewicz pochodziła z polsko-litewskiej rodziny o silnych tradycjach muzycznych. Jej ojciec i dwaj bracia byli, podobnie jak ona, kompozytorami. Jednak ona była także skrzypaczką. 

Ojciec, Vincas Bacevičius, był Litwinem, z terenów zaniemeńskich. Ukończył seminarium nauczycielskie, gdzie nauczył się grać na skrzypcach. Dzięki temu grał także w orkiestrze szkolnej. Jako młody nauczyciel sympatyzował z odrodzeniowym ruchem litewskim, który działał w kierunku wyzwolenia Litwy spod caratu.

Kształciła się w Konserwatorium Muzycznym Heleny Kijeńskiej-Dobkiewiczowej w rodzinnym mieście, w zakresie gry na skrzypcach, fortepianie oraz teorii muzyki. W 1923 Bacewiczowie przenieśli się do Warszawy, gdzie uczęszczała do Konserwatorium Warszawskiego. Studiowała również kompozycję w klasie Kazimierza Sikorskiego, grę na skrzypcach pod kierunkiem Józefa Jarzębskiego i grę na fortepianie u Józefa Turczyńskiego.

1932 roku dzięki gestowi Ignacego Jana Paderewskiego została stypendystką w Ecole Normale de Musique w Paryżu. Wkrótce zaczęła odnosić sukcesy.

Muzyczne losy związały ją z Orkiestrą Polskiego Radia. W zespole organizowanym przez Grzegorza Fitelberga przed wojną wykonywała partie pierwszych skrzypiec. Z tym zespołem prawykonała jako solistka także swój I Koncert skrzypcowy.

Posłuchaj
117:22 2022_11_05 17_00_20_Kto_slucha_nie_bladzi_czyli_plytowy_trybunal_Dwojki.mp3 IV Sonata na skrzypce i fortepian Grażyny Bacewicz (Kto słucha, nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki)

 

***

Tytuł audycji: Kto słucha, nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki

Prowadził: Jacek Hawryluk

Data emisji: 5.11.2022

Godzina emisji: 17.00

pg/kor

Czytaj także

"Bacewicz bez przerwy słyszała muzykę"

Ostatnia aktualizacja: 08.05.2021 17:40
- Sama Grażyna kiedyś powiedziała: w mojej muzyce jest dużo energii, dużo się dzieje, jest energiczna, ale również liryczna. Tego liryzmu w jej muzyce też jest sporo - mówiła w Programie 2 Polskiego Radia Małgorzata Gąsiorowska, autorka książki o kompozytorce.
rozwiń zwiń
Czytaj także

I Kwintet fortepianowy Grażyny Bacewicz przed Dwójkowym Trybunałem

Ostatnia aktualizacja: 09.04.2022 19:00
Kolejne spotkanie przed Płytowym Trybunałem było poświęcone I Kwintetowi fortepianowemu Grażyny Bacewicz. W jury zasiedli: Ewa Szczecińska, Marek Bracha i Marek Czech.
rozwiń zwiń