II Koncert klarnetowy Es-dur Webera. Trybunał wybrał najlepsze nagranie

Ostatnia aktualizacja: 14.01.2023 19:00
To były kolejne obrady Płytowego Trybunału Dwójki. W jury pod przewodnictwem Jacka Hawryluka zasiedli Jan Jakub Bokun, Wojciech Michniewski i Aleksander Laskowski. W centrum ich zainteresowań znalazł się II Koncert klarnetowy Es-dur op. 74 Carla Marii von Webera. 
Jan Jakub Bokun (L) i Jacek Hawryluk (P)
Jan Jakub Bokun (L) i Jacek Hawryluk (P)Foto: Wojciech Kusiński/PR

Wyniki:

I miejsce

Martin Fröst – klarnet, Tapiola Sinfonietta, dyr. Jean-Jacques Kantorow (BIS 2006)

II miejsce

Sabine Meyer – klarnet, Staatskapelle Dresden, dyr. Herbert Blomsted (EMI 1986)

Wyróżnienie

Paul Meyer – klarnet, Orchestre de Chambre de Lausanne (MDG 2016)


Pozostałe nagrania:

Antony Pay – klarnet, Orkiestra Wieku Oświecenia (Virgin Veritas 1988)

Ernst Ottensamer - klarnet, Wiener Philharmoniker, dyr. Sir Colin Davis (Philips 1994)

Erich Hoeprich – klarnet (10 klapowy instrument zbudowany przez Ericha Hoepricha na podstawie oryginalnego instrumentu firmy: Griessling i Schott z Berlina), Orkiestra XVIII Wieku, dyr. Guy Van Waas (Glossa 2020)

***


Carl Maria von Weber - niemiecki kompozytor wczesnego romantyzmu, a także pianista i dyrygent. Pochodził z muzykalnej rodziny: matka była śpiewaczką, bracia grali na różnych instrumentach, a ojciec zajmował stanowisko kapelmistrza i marzył o karierze muzycznej dla Carla.

Od 1804 pełnił funkcję kierownika muzycznego opery Kalte Asche we Wrocławiu, a w latach 1806-1807 działał na dworze księcia Eugeniusza Wirtemberskiego w miejscowości Pokój na Opolszczyźnie. Następnie pełnił funkcję dyrektora opery w Pradze oraz w Dreźnie.

Pozostawił bogaty i różnorodny dorobek kompozytorski, począwszy od dzieł fortepianowych, poprzez koncerty na instrumenty dęte, po dzieła operowe.

Posłuchaj
119:06 2023_01_14 16_59_51_PR2_Plytowy_Trybunal_Dwojki.mp3 II Koncert klarnetowy Es-dur Webera. Trybunał wybrał najlepsze nagranie (Kto słucha nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki) 

"Kto słucha nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki" to audycja, w której zaproszeni goście – krytycy muzyczni – porównują interpretacje wybranego utworu, nie wiedząc, kto jest wykonawcą.

Program składa się z czterech rund, w każdej z nich eliminujemy jedno wykonanie. Do ostatniej rundy przechodzą dwa lub trzy najlepsze, zdaniem gości, interpretacje. W finale wybieramy tę najlepszą. Dopiero po odrzuceniu dowiadujemy się, kto podpisał się pod konkretnym wykonaniem.

***

Tytuł audycji: Kto słucha, nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki

Prowadził: Jacek Hawryluk

Goście: Jan Jakub BokunWojciech MichniewskiAleksander Laskowski

Data emisji: 14.01.2023

Godzina emisji: 17.00

pg/mo

Czytaj także

DCz #600. Franciszek Schubert w jubileuszowym wydaniu audycji

Ostatnia aktualizacja: 19.02.2022 16:00
600. wydaniu audycji towarzyszył austriacki kompozytor i prekursor romantyzmu w muzyce Franciszek Schubert. - To, co jest piękne w muzyce Schuberta, to właśnie "te ombra, te cienie, które jednakże nieustannie przechodzą w strefę światła" - mówił gość audycji Marcin Zgliński.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Franz Schubert – Trio fortepianowe B-dur

Ostatnia aktualizacja: 26.11.2022 19:05
Za nami pełne emocji poszukiwanie najlepszego wykonania Tria fortepianowego B-dur op. 99 prekursora romantyzmu w muzyce, Franza Schuberta.
rozwiń zwiń