"Łaskawość Tytusa" Mozarta. Dla kogo łaskawe było jury?

Ostatnia aktualizacja: 11.02.2023 19:00
Przedmiotem obrad Płytowego Trybunału Dwójki była tym razem "Łaskawość Tytusa" Wolfganga Amadeusza Mozarta. Wyboru najlepszego nagrania opery dokonało jury pod przewodnictwem Jacka Hawryluka w składzie: Barbara Kinga Majewska, Olga Pasiecznik i Wojciech Michniewski.
Jacek Hawryluk (L) i Wojciech Michniewski (P)
Jacek Hawryluk (L) i Wojciech Michniewski (P)Foto: Wojciech Kusiński/PR

Być może ciężar dzieła sprawił, że nie od razu zyskało ono należyte uznanie, dzisiaj plasujące je w gronie najwybitniejszych w dorobku Wolfganga Amadeusza Mozarta. Utrzymana w konwencji neapolitańskiej opera seria "Łaskawość Tytusa" naznaczona była już w dniu premiery. Król przybył na nią spóźniony o ponad godzinę (opera została napisana na zamówienie, by uświetnić obchody koronacji cesarza Leopolda II na króla Czech), a jeden z najbardziej wpływowych dworzan, hrabia Zindendorf powiedział po premierze, że opera jest wręcz nudna.

Potrzeba było kilku lat, aby na wartości "Łaskawości Tytusa" poznali się nie tylko operowi erudyci, ale również melomani. To właśnie ta opera otworzyła drzwi Mozartowi na sceny Wielkiej Brytanii (1809 r.). Czy zatem sam Mozart, pisząc ją w roku własnej śmierci, świadomie komponował coś, co pod względem warsztatowej dojrzałości i dogłębnego wejścia w psychikę i charaktery głównych bohaterów stoi o poziomy wyżej od wcześniejszych dzieł?

[źródło: Warszawska Opera Kameralna]

Posłuchaj
116:05 2023_02_11 17_02_42_PR2_Plytowy_Trybunal_Dwojki.mp3 "Łaskawość Tytusa" Mozarta. Dla kogo łaskawe było jury? (Płytowy Trybunał Dwójki)

 

***

"Kto słucha nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki" to audycja, w której z zaproponowanych nagrań wyłaniamy to jedno, według nas najlepsze, najdoskonalsze.

Podczas kolejnych rund eliminujemy poszczególne nagrania i dopiero wtedy odsłaniamy karty... O tym, kto wygrywa, dowiadujemy się na samym końcu audycji.

I miejsce

René Jacobs (HM 2006)

II miejsce

Christopher Hogwood (L’oiseau-Lyre 1995)

III miejsce

Yannick Nézet-Séguin (DG 2018)


Pozostałe nagrania

István Kertész (Decca 1967)

Sir Charles Mackerras (DG 2006)

Ben Glassberg (Alpha 2022)

***

Tytuł audycji: Kto słucha nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki

Prowadził: Jacek Hawryluk

Data emisji: 11.02.2023

Godzina emisji: 17.00

pg

Czytaj także

"Così fan tutte". Mozart i da Ponte odważnie o emocjach

Ostatnia aktualizacja: 22.10.2021 17:40
- Wydaje się, że Mozart i da Ponte byli znakomitymi znawcami psychiki ludzkiej i potrafili to oddać w swoim dziele - mówił w Dwójce Paweł Szkotak, reżyser jednej z ostatnich oper Wolfganga Amadeusza Mozarta, która zostanie wystawiona na deskach bydgoskiej Opery Nova. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Aleksandra Orłowska poleca "Cosi fan tutte" Mozarta

Ostatnia aktualizacja: 08.02.2023 23:00
Podczas środowego spotkania z operą znakomita polska sopranistka Aleksandra Orłowska przybliżała nam operę "Cosi fan tutte" Wolfganga Amadeusza Mozarta, której prapremiera miała miejsce w Wiedniu 26 stycznia 1790 roku.
rozwiń zwiń