"Koncert altówkowy" Béli Bartóka

Ostatnia aktualizacja: 25.03.2023 19:00
"Koncert altówkowy" Béli Bartóka to utwór, którego węgierski kompozytor nie zdążył dokończyć przed śmiercią. Zrobił to Tibor Serly, jego przyjaciel i uczeń. Najlepszego wykonania tego dzieła poszukiwało jury z udziałem Ewy Szczecińskiej, Marka Czecha i Wojciecha Michniewskiego pod przewodnictwem Jacka Hawryluka.
Ewa Szczecińska
Ewa SzczecińskaFoto: Przemysław Chmielewski/PR

Wyniki

Potrójne miejsce pierwsze:

  • (wybór Wojciecha Michniewskiego) David Aaron Carpenter, London Philharmonic Orchestra, Vladimir Jurowski (Warner 2018) (wersja 1)
  • (wybór Ewy Szczecińskiej) James Ehnes, BBC Philharmonic, Gianandrea Noseda (Chandos 2011) (wersja 5)
  • (wybór Marka Czecha) Kim Kashkashian, Netherlands Radio Chamber Orchestra, Peter Eötvös (ECM 2000) (wersja 6)


Pozostałe nagrania:

  • Yehudi Menuhin, New Philharmonia Orchestra, Antal Dorati (HMV 1967) (wersja 2)
  • Tabea Zimmermann, Symphonie-Orchester des Bayerischen Rundfunks, David Shallon (EMI 1992) (wersja 4)
  • Ruth Killius, Royal Northern Sinfonia, Thomas Zehetmair (live, czerwiec 2014; ECM 2023) (wersja 3)

"Muzyki Bartóka słuchamy ponad tendencjami i prądami, jakby w innych wymiarach, nie zestawiając jej z niczym innym, gdyż nie miałoby to dla jej poznania żadnego znaczenia" - tak o twórczości kompozytora pisał przed laty Bogusław Schaeffer. 

Co ciekawe Bartók pierwsze utwory komponował pod wpływem Brahmsa i Straussa, ale potem przestał się do nich przyznawać. Poddał się wpływom węgierskiego nacjonalizmu. Przykładem tego był poemat symfoniczny Kossuth, poświęcony postaci będącej symbolem odradzającego się państwa węgierskiego i oporu wobec Austriaków.

Sam Bartók w jednym z listów pisał: Moja praca twórcza z uwagi na potrójne źródło, z którego się wywodzi: węgierskie, rumuńskie, słowackie - może być uważana za wcielenie idei scalenia, tak dziś na Węgrzech eksponowanej. Moja wszakże idea, której jako kompozytor jestem w pełni świadomy, to idea braterstwa ludzkości, mimo wszelkich wojen i konfliktów. Staram się jak najlepiej służyć tej idei w swojej muzyce. Dlatego nie odrzucam żadnego wpływu, czy będzie on rumuński, słowacki, arabski, czy jakiś inny. Źródło musi być jedynie czyste, świeże i zdrowe.

Posłuchaj
117:37 2023_03_25 17_00_01_PR2_Plytowy_Trybunal_Dwojki.mp3 "Koncert altówkowy" Béli Bartóka (Płytowy Trybunał Dwójki/Dwójka)

 

***

Tytuł audycji: Kto słucha nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki

Prowadził: Jacek Hawryluk

Data emisji: 25.03.2023

Godzina emisji: 17.00

mo

Czytaj także

Piotr Anderszewski: z Bartókiem mam zawsze niepokój pamięciowy

Ostatnia aktualizacja: 08.10.2019 07:33
- Nie mam tego z żadnym innym kompozytorem. U Bartóka nawet jak ta faktura jest przejrzysta, to jest niepewność, w jakim kierunku to wszystko idzie - mówił w Dwójce wybitny pianista.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Béla Bartók "Koncert na orkiestrę" przed Płytowym Trybunałem

Ostatnia aktualizacja: 06.03.2021 19:31
Płytowy Trybunał Dwójki Jacka Hawryluka z udziałem Doroty Kozińskiej, Wojciecha Michniewskiego i Łukasza Borowicza oceniał "Koncert na orkiestrę" Béli Bartóka.
rozwiń zwiń