Zdaniem naszego jury najtrafniejszą interpretacją dzieła Wagnera była ta wykonana przez skład:
Thomas Stewart – bas/baryton (Hans Sachs), Sándor Kónya - tenor (Walther von Stolzing), Gundula Janowitz – sopran (Eva), Thomas Hemsley - baryton (Sixtus Beckmesser), Brigitte Fassbaender – mezzosopran (Magdalena), Gerhard Unger - tenor (David), Chór i Orkiestra Radia Bawarskiego, dyr. Rafael Kubelik (Monachium 1967, różne reedycje, CD Arts Music 2003)
W audycji słuchaliśmy także następujących nagrań:
Otto Edelmann - bas (Hans Sachs), Hans Hopf – tenor (Walther von Stolzing), Elisabeth Schwarzkopf – sopran (Eva), Erich Kunz – baryton (Sixtus Beckmesser), Ira Malaniuk – kontralt (Magdalena), Gerhard Unger - tenor (David), Chór i Orkiestra Festiwalu w Bayreuth, dyr. Herbert von Karajan (live, Bayreuth 1951, LP EMI 1952/reedycja “Karajan Opera & Vocal”, EMI 2008, 72 CD/Naxos 2003, 4 CD)
***
Paul Schöffler - baryton (Hans Sachs), Hans Beirer – tenor (Walther von Stolzing), Irmgard Seefried – sopran (Eva), Erich Kunz – baryton (Sixtus Beckmesser), Rosette Anday - mezzosopran (Magdalena), Murray Dickie - tenor (David), Orchester der Wiener Staatsoper, dyr. Fritz Reiner (live, Wiener Staatsoper 14.11.1955, Orfeo 2005, 4 CD)
***
Ferdinand Frantz – bas/baryton (Hans Sachs), Rudolf Schock – tenor (Walther von Stolzing), Elisabeth Grümmer – sopran (Eva), Benno Kusche – baryton (Sixtus Beckmesser), Marga Höffgen – alt (Magdalena), Gerhard Unger - tenor (David), Berliner Philharmoniker, dyr. Rudolf Kempe (4-20.04.1956 Berlin; LP HMV1958/reedycja EMI 1992, 4 CD/reedycja Magdalen Records-Metronome Recordings 2011, 4 CD)
***
José van Dam – bas/baryton (Hans Sachs), Ben Heppner – tenor (Walther von Stolzing), Karita Matilla – sopran (Eva), Alan Opie – baryton (Sixtus Beckmesser), Iris Vermillion – mezzosopran (Magdalena), Herbert Lippert – tenor (David), Chór i Orkiestra Symfoniczna z Chicago, dyr. Sir Georg Solti (live 1995, Decca 1997/reedycja Decca 2002)
***
Albert Dohmen – baryton (Hans Sachs), Robert Dean Smith – tenor (Walther von Stolzing), Edith Haller – sopran (Eva), Dietrich Henschel – bas (Sixtus Beckmesser), Michelle Breedt – mezzosopran (Magdalena), Peter Sonn – tenor (David), Chór Radiowy z Berlina, Radiowa Orkiestra Symfoniczna z Berlina, dyr. Marek Janowski (live, 3.06.2011 Filharmonia Berlińska, CD PentaTone Classics 2011)
Zapraszamy do wysłuchania obszernych fragmentów audycji.
***
"Śpiewacy” powstawali blisko sześć lat, z czego ponoć cztery zajęło Wagnerowi konstruowanie aktu pierwszego. Opera pisana była w okresie wstrząsów politycznych i burzliwych momentów w życiu prywatnym kompozytora - początek romansu z Cosimą, śmierć żony Minny, poznanie Ludwika II Bawarskiego.
Prapremiera odbyła się w Monachium 21 czerwca 1868 roku odnosząc ogromny sukces. Krytycy, w tym Hanslick, już tak entuzjastyczni nie byli. Premiera berlińska z 1870 roku poniosła fiasko, ale w późniejszych latach były już same zachwyty. "Śpiewacy” weszli do repertuaru Bayreuth w 1888 roku - spektakle prowadził Hans Richetr, reżyserowała Cosima.
W Wiedniu opera grana jest od 1870 roku, w Pradze od 1871, w Rydze i w Kopenhadze od 1872, w Londynie od 1882. Wreszcie w 1886 opera zawitała do nowojorskiej Metropolitan. W Polsce "Śpiewacy norymberscy” zostali wystawieni w 1908 roku w Warszawie, ale po II wojnie światowej dzieła Wagnera nigdy nie pokazano.
Bohdan Pociej: “…pośrodku drogi twórczej swego życia zostawia Wagner na boku tak bliski mu świat mitów nordycko-germańskich oraz średniowiecznych eposów i legend, sięgając do przeszłości historycznie bliższej i konkretnej, po temat mocno osadzony w rzeczywistości dawnych Niemiec: mieszczaństwa XVI-wiecznej Norymbergi, z jej aurą, obyczajami, kulturą. Dotyka tego, co z tradycji narodowych najcenniejsze, rdzenia niemieckości, zawartego właśnie w kanonie cnót społeczeństwa mieszczańskiego, z jego strukturą cechową. Scenę operową zaludnia postaciami realnymi, z krwi i kości, szacownymi obywatelami – mistrzami różnych rzemiosł – zarazem biegłymi w sztuce śpiewu”.
Najlepsze nagranie "Śpiewaków norymberskich” wybrało jury w składzie: Dorota Kozińska, prof. Jerzy Artysz i Piotr Kamiński.
Plan słuchania był następujący:
I runda
Kwintet Selig, wie die Sonne (Eva, Sachs, Walther, David, Magdalene; III akt, IV scena)
II runda
Pieśń Walthera Fanget an! (I akt, III scena)
III runda
Scena Sachsa i Beckmessera Das Gedicht?... (III akt, III scena)
Finał
Monolog Sachsa Verachtet mir die Meister nicht (III akt, V scena)
Audycję przygotował i prowadził Jacek Hawryluk.
Prof. Jerzy Artysz, Jacek Hawryluk, Piotr Kamiński i Dorota Kozińska. Fot. Grzegorz Śledź
Najbliższe audycje z cyklu "Kto słucha nie błądzi":
sobota, 25 maja 2013 r., godz. 17.00 – Igor Strawiński Święto wiosny; sędziowie: Dorota Kozińska, Wojciech Michniewski, Kacper Miklaszewski (nagranie audycji z udziałem publiczności: środa, 15.05. 2013 godz. 19.00. Rezerwacja wejściówek: trybunal@polskieradio.pl)
sobota, 8 czerwca 2013 r., godz. 17.00 – Benjamin Britten Billy Budd; sędziowie: Dorota Kozińska, Piotr Kamiński, Wojciech Michniewski