Giuliano Carmignola zwycięża w "Czterech porach roku"

Ostatnia aktualizacja: 07.10.2018 12:02
Płytowy Trybunał Dwójki wybrał najlepszą interpretację arcydzieła Antonio Vivaldiego w nagraniach na instrumentach historycznych.
Audio
  • Giuliano Carmignola zwycięża w "Czterech porach roku" (Kto słucha nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki)
Giuliano Carmignola
Giuliano CarmignolaFoto: PAP/Adam Warżawa

W audycji jurorzy Lilianna Stawarz, Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski wysłuchali fragmentów siedmiu interpretacji "Czterech pór roku". Zwyciężyło nagranie:

Giuliano Carmignola – skrzypce (Pietro Guarneri, 1722), Sonatori de la Gioiosa Marca (nagranie: 1992 Treviso; CD Appassionato/Divox Antiqua 1994)

Pozostałe nagrania:

  • Alice Harnoncourt - skrzypce (Jacobus Stainer, Absam, 1665), Concentus musicus Wien, dyr. Nikolaus Harnoncourt (nagranie: 10/1976, 03/1977, Wiedeń; LP Teldec Classics „Das Alte Werke” 1977/CD Parlophone Records – Warner Classics 2015)
  • Christopher Hirons - skrzypce (Duke, ok. 1775, “Wiosna”), John Holloway – skrzypce (Mariani 1650, “Lato”), Alison Bury - skrzypce (Rogeri 1699, Cremona, “Jesień”), Catherine Mackintosh - skrzypce (Rowland Ross 1978, Amati, “Zima”), The Academy of Ancient Music, dyr. Christopher Hogwood (nagranie: 11/1982, 12/1982, Kingsway Hall, Londyn; LP/CD L’Oiseau-Lyre/Decca 1983)
  • Fabio Biondi - skrzypce (Paolo Antonio Testore, Mediolan 1750) i kierownictwo artystyczne, Europa Galante (nagranie: 1991 Graz, Austria; Opus 111 1991)
  • Gottfried von der Goltz – skrzypce (Matthias Albanus, Bolzano 1695) i kierownictwo artystyczne, Freiburger Barockorchester, The Harp Consort, Andrew Lawrence-King (nagranie: 10-14/12/1996, Maximilianpark, Hamm; DHM/BMG Classics 1997)
  • Amandine Beyer – skrzypce (kopia instrument barokowego Pierre’a Jacquiera), Gli Incogniti (nagranie: 2008, Paryż; Zig-Zag Territoires 2008)
  • Rachel Podger – skrzypce (Genua 1739, Pesarinius), Brecon Baroque (nagranie: 9-12/10/2017, Londyn; Channel Classics 2018)

Plan słuchania wyglądał następująco:

I runda
Koncert E-dur „Wiosna” RV 269
Allegro – I część

II runda
Koncert g-moll „Lato” RV 315
Presto, tempo impetuoso d’estate – III część

III runda
Koncert F-dur “Jesień” RV 293
Allegro (La caccia) – III część

Finał
Koncert f-moll “Zima” RV 297
Allegro con molto
Largo
Allegro

***

Cztery pory roku (Le quattro stagioni) – cykl 4 koncertów skrzypcowych umieszczony w zbiorze 12 koncertów Op. 8 "Il cimento dell'armonia e dell'inventione" ("Spór między harmonią a wyobraźnią"). "Pory roku" powstały około roku 1720 w Mantui.

Koncerty przeznaczone są na skrzypce (instrument solowy) i orkiestrę smyczkową z basso continuo, realizowane na klawesynie (albo organach), wiolonczeli i kontrabasie.

W spisie płyt z 1952 roku figurowały jedynie dwie interpretacje tego cyklu. W 2011 już ponad… tysiąc. W najrozmaitszych wersjach.

***

Tytuł audycji: Kto słucha nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki 

Prowadzi: Jacek Hawryluk

Goście: Lilianna Stawarz, Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski

Data emisji: 6.10.2018

Godzina emisji: 17.00

bch


Czytaj także

Płytowy Trybunał wybrał najlepsze wykonanie "Tańców Symfonicznych" Bernsteina

Ostatnia aktualizacja: 28.04.2018 15:16
Jury w składzie Wojciech Michniewski, Kacper Miklaszewski i Andrzej Sułek uznało, że najlepsze wykonanie suity instrumentalnej z "West Side Story" zaproponowała Los Angeles Philharmonic Orchestra pod dyrekcją Leonarda Bernsteina (live, DG 1983).
rozwiń zwiń
Czytaj także

Korzystny werdykt dla polskiej orkiestry ws. "Concerti grossi"

Ostatnia aktualizacja: 12.05.2018 19:00
To właśnie utwór Jerzego Fryderyka Haendela był przedmiotem obrad kolejnego "Płytowy Trybunału Dwójki". Spośród różnych wykonanań za najlepsze jury (Dorota Kozińska, Lilianna Stawarz i Piotr Kamiński) uznało tę zaproponowaną przez Arte dei Suonatori, orkiestrą barokową z Polski. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Chopin na historycznym instrumencie. Olejniczak najlepszy

Ostatnia aktualizacja: 10.06.2018 10:00
Płytowy Trybunał Dwójki wybrał najlepsze nagranie Koncertu fortepianowego f-moll w interpretacji na fortepianach z epoki Chopina.
rozwiń zwiń