Umberto Eco był wybitnym włoskim pisarzem, ale również – a może przede wszystkim – lingwistą, mediewistą, filozofem, bibliofilem i aktywnym uczestnikiem życia społecznego we Włoszech.
06:01 moja_książki_Jedynka_27.05.mp3 – Przyszłość jest tylko dla humanistów. Przecież przyszłość oznacza pisanie programów komputerowych, a wyobraźnię pobudzamy bardziej czytając Homera niż traktat o księgowości – mówił Umberto Eco w rozmowie z Krzysztofem Babijem w audycji z cyklu "Moje książki". (PR, 27.05.2015)
Dla większości czytelników jest przede wszystkim autorem powieści, a zwłaszcza najbardziej znanego "Imienia róży". Eco umiał jednak pogodzić karierę uniwersytecką z sukcesem komercyjnym. – Jego fenomen polega na tym, że uczone rozprawy w niczym nie zaszkodziły popularności – mówiła tłumaczka Anna Wasilewska.
13:51 ekook.mp3 – Nie przypominam sobie pisarza, który byłby wydawany w Polsce w takich nakładach i taką liczbą tytułów reprezentowany – mówiła tłumaczka Anna Wasilewska o Umberto Eco w audycji Ewy Stockiej-Kalinowskiej z cyklu "Pożegnania". (PR, 31.10.2016)
Uczony mistrz
Umberto Eco urodził się 5 stycznia 1932 roku w Alessandri w Piemoncie. Ukończył studia filozoficzne na uniwersytecie w Turynie. Tematem jego pracy magisterskiej była twórczość Tomasza z Akwinu. Do końca życia pozostał wierny mediewistycznym zainteresowaniom z młodości. W średniowieczu widział korzenie europejskiej cywilizacji, dostrzegalne jeszcze we współczesnych czasach.
Na przełomie lat 50. i 60. rozpoczął wykładać na włoskich uniwersytetach. Zajął się badaniami nad semiologią, czyli nauką o znakach i przekazywaniu treści, które kontynuował przez następne lata.
Połączenie kultury popularnej i wysokiej stało się znakiem rozpoznawczym Umberto Eco. W trakcie pracy na Uniwersytecie Bolońskim prowadził zajęcia z teorii mediów i komunikacji. Potrafił połączyć historię filozofii z komiksem, którego był znawcą.
– Uważam, że Eco przejdzie do historii przede wszystkim jako badacz kultury masowej. Jego krytyczny ogląd dawał świetne efekty – mówiła prof. Joanna Ugniewska w audycji Polskiego Radia z 2016 roku. – On dzieł kultury popularnej nie traktował jako śmieci – podkreślała.
30:15 ecco giza ok.mp3 O Umberto Eco w audycji Hanny Marii Gizy opowiadała prof. Joanna Ugniewska, prof. Przemysław Czapliński i prof. Piotr Salwa. (PR, 20.02.2016)
Ulubieniec czytelników
Flirt Umberto Eco z kulturą popularną doprowadził go do napisania swojej debiutanckiej powieści. To "Imię róży" z 1980 roku. Sukces komercyjny przerósł najśmielsze oczekiwania autora, który spodziewał się sprzedania najwyżej kilku tysięcy egzemplarzy.
Tymczasem książka stała się światowym bestsellerem i dzięki niej Eco zyskał status jednego z nielicznych literackich celebrytów. – Światowa i błyskotliwa kariera Umberto Eco zaczęła się od "Imienia róży" – stwierdził prof. Piotr Salwa.
20:07 eco 1 DWÓJKA 19 październik 2011 14_32_02.mp3 – Powieści Eco nie zawsze są łatwe w odbiorze – mówił prof. Piotr Salwa w audycji Ewy Stockiej-Kalinowskiej z cyklu "Zakładka literacka". (PR, 22.10.2011)
Eco postanowił pójść za ciosem i napisał następną powieść "Wahadło Foucaulta", poświęconą teoriom spiskowym. W latach 90. wydał zbiór felietonów "Zapiski na pudełku od zapałek". Jego ostatnimi publikacjami był "Cmentarz w Pradze" i wydany na rok przed śmiercią "Temat na pierwszą stronę", w którym poruszał problem kryzysu prasy.
Umberto Eco przez wiele lat był jednym z głównych kandydatów do literackiej nagrody Nobla. Nie doczekał jej wręczenia, ale został doceniony w inny sposób. Każda jego książka była niezwykle przychylnie przyjmowana przez czytelników.
– Myślę, że dużą rolę odgrywała pewna potwierdzona sława i mechanizmy rynkowe – mówił prof. Piotr Salwa. – Książki Eco mogą nam powiedzieć o mechanizmach tworzenia znaczeń, a przecież ta znajomość pozwala łatwiej dostrzec manipulacje w różnych rodzajach dyskursu publicznego – mówił w audycji Polskiego Radia z 2011 roku.
sa