- Artur Szklener, dyrektor Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, mówił o przygotowaniach do rozpoczynającego się już 5 października II Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych.
- Druga edycja konkursu odbędzie się w dniach 5-15 października br. w Filharmonii Narodowej w Warszawie.
- Wydarzenia i koncerty będziemy obszernie relacjonować na antenie Dwójki.
- Polskie Radio jest patronem medialnym konkursu.
Artur Szklener o historycznych instrumentach z epoki
- Najważniejsze jest połączenie dwóch pomysłów, do pewnego stopnia dwóch światów. Z jednej strony to magia wielkiego Konkursu Chopinowskiego, w 2027 roku będziemy obchodzić jego stulecie. Jego siła promocyjna działa na cały świat, staramy się tę wartość wykorzystywać. Drugim aspektem tego wciąż nowego przedsięwzięcia jest wykonawstwo "historycznie zorientowane", na instrumentach z epoki, zgodnie z prawidłami z epoki, gdy te utwory powstały. Nie jesteśmy w stanie cofnąć się w czasie, wiernie tego odtworzyć - mówił o idei konkursu Artur Szklener.
Wówczas nie istniał profesjonalny język muzykologiczny
Dodał, że po czasie Chopina pozostały przede wszystkim partytury. - Opisy wykonań z tamtych czasów są bardzo ogólne, najczęściej emocjonalne i introspektywne. Wtedy nie istniał profesjonalny język muzykologiczny, nawet specjaliści i kompozytorzy posługiwali się głównie językiem emocji. Zatem oprócz partytur najważniejszym artefaktem są instrumenty. Pokazują nam oryginalną aurę brzmieniową, a w przypadku fortepianu jest jeszcze jeden poważny aspekt. Ten instrument w XIX wieku przeszedł rewolucyjne przemiany - opowiadał gość audycji "Wybieram Dwójkę".
15:23 2023_10_02 16_31_29_Dwojka_Wybieram_Dwojke.mp3 Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych. Artur Szklener: będą pianiści z całego świata (Wybieram Dwójkę)
Pianista w pierwszej połowie XIX wieku stawał się celebrytą
Na początku XIX wieku fortepian był instrumentem pokojowym. - Słuchało go zaledwie kilka osób, z czasem stał się ekwiwalentem orkiestry. Zmieniały się potrzeby mieszczaństwa, nobilitowano życie muzyczne, tworzono salony, fortepian był ich naczelnym instrumentem. Magnatów było stać na orkiestrę, mieszczan było stać na pianistę. Otwarcie sal koncertowych dla publiczności spowodowało, że bardzo często pianista w pierwszej połowie XIX wieku stawał się celebrytą. Najlepszym przykładem jest Franciszek Liszt, przyjaciel Chopina, który zresztą sam był nazywany arystokratą fortepianu - powiedział Artur Szklener.
Czytaj też:
W konkursie głównym 35 osób z 14 krajów
Jury eliminacji zakwalifikowało do konkursu głównego 35 osób z 14 krajów. Uczestnicy zostali wyłonieni spośród 84 kandydatów, którzy zgłosili swoje aplikacje. - Zakładaliśmy, że uczestników będzie trzydziestu. Komisja uznała, że poziom jest na tyle wysoki i wyrównany, że warto dać szansę nieco większej liczbie pianistów - przyznał gość Dwójki.
Trzy etapy, ostatni z udziałem {oh!} Orkiestry Martyny Pastuszki
Harmonogram Konkursu przewiduje trzy etapy, ostatni z udziałem {oh!} Orkiestry Martyny Pastuszki. Uczestniczący w konkursie pianiści będą mieli do dyspozycji fortepiany historyczne z kolekcji Instytutu Chopina, kopie instrumentów z epoki oraz instrumenty udostępnione przez zaprzyjaźnione kolekcje europejskie.
[You Tube Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina]
Tomasz Ritter zwycięzcą pierwszej edycji konkursu
Pierwsza edycja Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych odbyła się we wrześniu 2018 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Stała się jednym z kluczowych elementów programu obchodów 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości realizowanego przez NIFC, do której zgłosiło się blisko 60 pianistów z 19 państw. Jej zwycięzcą został Polak - Tomasz Ritter.
Plakat II Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych