Sztuka Tadeusza Różewicza pt. "Kartoteka" , której prapremiera odbyła się w Teatrze Dramatycznym w Warszawie w 1960 roku, doczekała się wielu inscenizacji na różnych scenach świata - między innymi w Nowym Jorku, Sztokholmie, Belgradzie, Berlinie, Buffalo. Na świecie różnie interpretowano tekst Różewicza, fascynując się otwartą konstrukcją tego dramatu, różnie też odnoszono się do jego didaskaliów. W Anglii na przykład na scenie zamiast łóżka-ulicy pojawiła się wanna, którą bohater odpływał niczym łodzią Charona.
Ponieważ bohaterem tego utworu może być "Każdy" - w teatrze w Meksyku podjęto próbę pomnożenia bohatera do siedmiu osób. W Ameryce główny protagonista pokazał się na scenie... z wąsami, co rozbawiło autora, który drogą korespondencyjną dowiedział się o premierze swojej "Kartoteki". Wspominając okoliczności wystawień zagranicznych utworu, Maria Dębicz przytacza korespondencję twórców teatralnych , kierowaną do Tadeusza Różewicza, opowiada też niejedną anegdotę, towarzyszącą ich staraniom o zgodę autora. Większość zabiegów kończyła się pomyślnie - interesującymi wystawieniami, jak choćby w Buffalo w 2007 roku, w reżyserii Kazimierza Brauna.
Maria Dębicz jest autorką Notatek o próbach Różewicza z de – i rekonstrukcją "Kartoteki" (1992), fotoreportażu (tzw. "Film o Kartotece rozrzuconej") oraz Kalendarium Recepcji Kartoteki we wznowionym w 2010 roku przez Wydawnictwo Literackie wydaniu KARTOTEKI.KARTOTEKI ROZRZUCONEJ. Napisała wstęp do hiszpańskiego wydania dramatów Tadeusza Różewicza. Jest współscenarzystką filmów dokumentalnych o Różewiczu – m.in. "Gliwickie lata Tadeusza Różewicza" (czyli czasy, w których powstawała "Kartoteka"). Poza tym jest organizatorką wielu wystaw, spotkań, sesji "różewiczowskich" w kraju i za granicą.
Audycja sfinansowana przez Narodowe Centrum Kultury.
Zaprasza Iwona Malinowska.
6 października (czwartek), godz. 14:30