Alexey Zuev: praca jest dla mnie tak samo ważna, jak powietrze, którym oddycham

Ostatnia aktualizacja: 29.08.2014 20:00
- Grę na fortepianie rozpocząłem w wieku 7 lat i wtedy wcale mnie to nie bawiło. W wieku 13 czy 14 lat zacząłem grać nieco bardziej skomplikowane utwory, występowałem publicznie. Od tego czasu było to już dla mnie oczywiste, że w ten sposób chcę spędzić życie - mówił w Dwójce rosyjski pianista Alexey Zuev.
Fortepian historyczny, na którym grał Fryderyk Chopin, znajdujący się obecnie na Majorce
Fortepian historyczny, na którym grał Fryderyk Chopin, znajdujący się obecnie na MajorceFoto: Gryffindor/Wikipedia, lic. CC

W ramach festiwalu "Chopin i jego Europa" Alexey Zuev wykonał Koncert fortepianowy a-moll Edwarda Griega. - Przy tym utworze nie trzeba silić się na oryginalność, wymyślać nowych interpretacji. Wystarczy być w swojej grze szczerym, bo to bardzo szczery i piękny utwór, który obroni się sam - podkreślał gość audycji "Letni Festiwal Muzyczny".

Podczas występu w Warszawie rosyjski pianista zagrał na fortepianie historycznym. - Większość wielkich dzieł muzyki fortepianowej powstała z myślą właśnie o tych, starych już dziś, instrumentach. Kompozytorzy brali pod uwagę ich budowę i możliwości. Moim zdaniem łatwiej grać takie utwory na instrumentach z epoki - tłumaczył Alexey Zuev.

Gość Dwójki przyznał, że lubi wracać do utworów, które wykonywał przed laty. - Przez całe życie mamy kontakt z dziełami wielkich kompozytorów. I tak samo długo staramy się je zrozumieć. Przykładowo: Koncert a-moll Griega znam odkąd gram na fortepianie. Wykonywałem go trzy lata temu w Zurychu.  Przygotowania do warszawskiego koncertu były więc swego rodzaju procesem tworzenia całej interpretacji na nowo w mojej głowie - powiedział pianista.

Dodał, że w przypadku nauki nieznanego utworu towarzyszy mu wyjątkowy stan umysłu i duszy. - To jak przymierzanie nowych ubrań lub zakładanie różnych masek. Dźwięki przenikają przeze mnie. Jest to niemal mistyczne, religijne doświadczenie - podsumował Alexey Zuev.

pg/mm

Czytaj także

Andreas Staier: dawne fortepiany mają osobowość - trzeba z nimi pertraktować

Ostatnia aktualizacja: 28.08.2014 14:00
- XIX-wieczne instrumenty bardzo się od siebie różniły, nawet jeśli były stworzone przez tego samego konstruktora. Niektóre wymagały siły, inne delikatności. Nie miały nic wspólnego ze współczesną masową produkcją - powiedział wybitny pianista w audycji poświęconej dawnym fortepianom.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Xavier de Maistre: harfista musi lubić samotność

Ostatnia aktualizacja: 28.08.2014 14:30
- Aby być harfistą, trzeba być wytrwałym, mieć silny charakter i usposobienie indywidualisty, po trosze nawet samotnika - uważna jeden z najwybitniejszych wirtuozów tego instrumentu, który w środę dał solowy recital na Festiwalu "Chopin i jego Europa".
rozwiń zwiń