19. Festiwal Bachowski w Świdnicy
Podczas koncertu transmitowanego w Dwójce ze świdnickiego festiwalu zabrzmiały – w wykonaniu Erika Hoepricha i London Haydn Quartet - kompozycje Józefa Haydna, Ludwiga van Beethovena i właśnie Wolfganga Amadeusza Mozarta.
- Zanim Mozart napisał swój "Kwintet", istniało wiele utworów na klarnet i smyczki. Funkcjonowały, jako małe koncerty, w których to klarnet był instrumentem solowym, a smyczki pełniły rolę akompaniującą. Wiadomo, pierwsze skrzypce od czasu do czasu przejmowały inicjatywę, ale wciąż w obrębie akompaniamentu, a nie solowej gry, która zdominowana była przez klarnet. W "Kwintecie klarnetowym" natomiast Mozart porzuca ten schemat. Skomponował go w 1789 roku, z całą pewnością nie mógł tego wiedzieć, ale z historycznego punktu widzenia to jedno z jego najdojrzalszych dzieł. Eksploruje w nim i wydobywa wszystko to, co najlepsze w muzyce kameralnej. Wchodzi w zupełnie nowy muzycznie świat - tłumaczył Eric Hoeprich.
W rozmowie również o wykonywaniu muzyki Mozarta na instrumentach historycznych, a w związku z tym o różnicach między klarnetem basetowym a rożkiem basetowym czy o konstrukcji klarnetu Antona Stadlera (muzyka, dla którego prawdopodobnie Mozart napisał "Kwintet A-dur").
***
Prowadzi: Grzegorz Dąbrowski
Gość: Eric Hoeprich (klarnecista)
Data emisji: 2.08.2018
Godzina emisji: 20.30
Materiał został wyemitowany w audycji "Letni festiwal muzyczny".
jp/pg