Kristian Bezuidenhout: Mozart potrafił koncentrować piękno

Ostatnia aktualizacja: 31.08.2019 07:00
- Ogromne wrażenie robi na mnie to, że Mozart w swojej muzyce daje poczucie połączenia niezrównanego geniuszu z wielką łatwością tworzenia. U niego wszystko wydaje się klarowne i doskonale zorganizowane - mówił pianista w przerwie koncertu na festiwalu Chopin i jego Europa.
Audio
  • Kristian Bezuidenhout o muzyce Mozarta (Letni Festiwal Muzyczny/Dwójka)
Kristian Bezuidenhout
Kristian BezuidenhoutFoto: Mat. prasowe/Marco Borggreve

Ceniony muzyk i wielokrotny gość festiwalu Chopin i jego Europa wystąpił w Filharmonii Narodowej, w której słuchac można było Symfonii D-dur "Haffnerowskiej", arii Ch’io mi scordi di te, pieśni Abendempfindung an Laura i Koncertu fortepianowego C-dur Wolfganga Amadeusza Mozarta. W prezentacji utworów klasyka wiedeńskiego towarzyszyła mu Orkiestra XVIII Wieku.

- Pracuję nad muzyką wielu innych kompozytorów, ale do Mozarta mam szczególny sentyment. To istny kryminał, że choć o Mozarcie wiemy tak wiele i że jego muzykę gra się i słucha jej tak często, to dzieło tej klasy co Koncert C-dur K. 503 pozostaje na uboczu repertuaru - powiedział w przerwie pianista. - W tej kompozycji, jak w żadnym innym ze swoich późnych koncertów, Mozart uwalnia się od stereotypu, wedle którego partia solowa musi wyróżniać się wirtuozerią na tle faktury utworu. Stąd przebogata warstwa orkiestrowa tego koncertu, w którym fortepian odgrywa zasadniczo rolę partii obbligato. Innym czynnikiem stanowiącym o wyjątkowości utworu jest to, że brzmi niczym muzyka kameralna przeznaczona na trzydzieści instrumentów. Nie wiem doprawdy, jak Mozart osiągnął taki efekt. Domyślam się, że wynika to z nadzwyczajnie wyrafinowanej faktury partii dętych. 

Kristian Bezuidenhout muzyce Mozarta poświęcił kilka lat życia, a wspomniany koncert jest utworem, który zabrałby ze sobą na Księżyc. W audycji opowiadał o źródłach swojej fascynacji genialnym kompozytorem, o graniu jego muzyki na instrumentach historycznych, a także rosnącym zainteresowaniu twórczością Johannesa Sebastiana Bacha.

***

Tytuł audycji: Letni Festiwal Muzyczny

Rozmawiała: Klaudia Baranowska

Gość: Kristian Bezuidenhout (pianista)

Data emisji: 30.08.2019

Godzina emisji: 21.00

at/am


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Czytaj także

Antonio Florio: zainteresowanie muzyką dawną było herezją

Ostatnia aktualizacja: 01.05.2019 17:15
- We włoskich konserwatoriach uczono zgodnie z dziewiętnastowieczną praktyką: fortepian, kompozycja, śpiew, muzyka klasycyzmu. Zainteresowanie muzyką dawną uznawano za herezję. Ten repertuar nie zasługiwał na miejsce w programie nauczania. To mi jednak nie przeszkodziło – mówił w Dwójce wybitny włoski dyrygent.
rozwiń zwiń