"Hrabina" Moniuszki na otwarcie sezonu Orkiestry Polskiego Radia

Ostatnia aktualizacja: 16.09.2019 07:00
Koncertowa wersja opery polskiego kompozytora zabrzmiała w Studiu im. Witolda Lutosławskiego. Była to inauguracja sezonu artystycznego 2019/2020 Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie.
Audio
  • Rozmowa na temat zaplanowanych wydarzeń w ramach Roku Moniuszkowskiego (Letni Festiwal Muzyczny/Dwójka)
Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie. W środku Michał Klauza
Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie. W środku Michał KlauzaFoto: Przemysław Zalewski

Moniuszko_Serwis_1200x660.jpg
Stanisław Moniuszko - serwis specjalny

"Hrabina" z librettem Włodzimierza Wolskiego prapremierę miała w 1860 roku. To historia zakochania i konkurowania dwóch kobiet o względy jednego mężczyzny. Z drugiej strony jest to lekki, humorystyczny dokument ukazujący ówczesne życie wyższych sfer i zubożałej szlachty. – Dzieło to wybraliśmy nieprzypadkowo – w Roku Stanisława Moniuszki wystawienie "Hrabiny" w pełnej, w dodatku inscenizowanej wersji z  elementami scenografii i specjalnym oświetleniem wydawało nam się wręcz oczywistym i godnym otwarciem sezonu koncertowego Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie – mówił jej dyrektor Krzysztof Kur.

Warunki studia nie dają tak szerokich możliwości, jak to jest przy okazji wielkich operowych scen, ale również u nas będą kostiumy, elementy scenografii i światło. A w momentach dialogowych, gdzie nie ma muzyki, pojawi się rodzaj teatru radiowego. Przygotowujemy efekty dźwiękowe, czyli to, co zazwyczaj ma miejsce w słuchowiskach. Chciałam bowiem połączyć operę, czystą muzykę, ze słuchowiskiem radiowym – wyjaśniała Anna Wieczur-Bluszcz, reżyserka "Hrabiny".

Jak dodaje Krzysztof Kur, opera zostanie nagrana i wydana na płytach – możliwe, że jeszcze w tym roku – nakładem Agencji Muzycznej Polskiego Radia. Byłoby to spore wydarzenie dla melomanów i miłośników opery, ponieważ "Hrabina" bardzo rzadko grana i rejestrowana jest w całości.

Przypomnijmy, że Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie wróciła do swej nazwy w maju br., a niedawno ukazała się jej najnowsza płyta "Muzyka kompozytorów polskich XVIII i XIX wieku". Album zawiera zarówno wykonania koncertowe, jak również rejestracje archiwalne realizowane dla Polskiego Radia. Wszystkie powstały w latach 2015-2019.

Program:

Stanisław Moniuszko Hrabina (opera w trzech aktach, wersja koncertowa)

wykonawcy:

Ewa Tracz sopran (Hrabina)
Robert Ulatowski bas (Chorąży)
Roksana Wardenga mezzosopran (Bronia)
Łukasz Załęski tenor (Kazimierz)
Dariusz Machej bas (Podczaszyc)
Rafał Żurek tenor (Dzidzi)
Joanna Moskowicz sopran (Panna Ewa)

Magdalena Schabowska sopran (Syrena I)
Barbara Szczerbaczewicz sopran ( (Syrena II)
Inga Poškutė-Królak sopran ( (Syrena III)

Anna Marchwińska korepetytor solistów
Paulina Góral-Stykowska reżyseria światła
Ewa Gdowiok oprawa scenograficzna i kostiumy
Maciej Kubera efekty dźwiękowe
Anna Wieczur-Bluszcz reżyseria

Chór Filharmonii Narodowej
Bartosz Michałowski przygotowanie chóru
Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie

Michał Klauza dyrygent

W przerwie koncertu rozmowa z artystami (autor: Beata Stylińska) oraz rozmowa na temat zaplanowanych wydarzeń w ramach Roku Moniuszkowskiego (autor: Anna Skulska; nagranie do odsłuchania).

***

Tytuł audycji: Letni Festiwal Muzyczny

Prowadził: Marek Zwyrzykowski

Data emisji: 15.09.2019

Godzina emisji: 18.00

materiały prom./pg

Czytaj także

Michał Klauza: dla nas każdy koncert jest najważniejszy

Ostatnia aktualizacja: 24.06.2019 09:39
Wykonanie opery Szymanowskiego, występ z Yasmin Levy, koncerty dla dzieci czy dla miłośników muzyki filmowej - między innymi o tych wydarzeniach zakończonego sezonu artystycznego 2018/2019 Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie mówił dyrygent Michał Klauza.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Michał Klauza: staramy się odkrywać polskich kompozytorów

Ostatnia aktualizacja: 06.09.2019 17:02
- Zmiana nazwy nie wiąże się ze zmianą profilu orkiestry. Nadal są to przede wszystkim utwory polskich kompozytorów. Trochę ich odkrywamy. Często udaje nam się zdobyć jakieś perełki i nagrywamy te niekiedy zapomniane utwory. To duża satysfakcja, tym większa, jeśli udaje nam się wykonać je bez korekt - mówił w Dwójce dyrektor Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie.
rozwiń zwiń