500-lecie orkiestry Bayerische Staatsorchester podczas Berlin Music Festival

Ostatnia aktualizacja: 08.07.2024 07:00
W poniedziałkowym "Letnim Festiwalu Muzycznym" (8.07) słuchaliśmy koncertu z okazji 500-lecia Bayerische Staatsorchester, który odbył się podczas Berlin Music Festival. Nagranie zostało zarejestrowane w Filharmonii Berlińskiej 11 września 2023 roku.
500-lecie Bayerische Staatsorchester
500-lecie Bayerische StaatsorchesterFoto: Shutterstock/FOUR.STOCK

Program:

  • Victoria Poleva III Symfonia "White interment",
  • Richard Strauss Symfonia Alpejska op. 64.

Wykonawcy: Bayerische Staatsorchester, dyr. Vladimir Jurowski.

(Filharmonia Berlińska, 11.09.2023)

***

Bayerische Staatsorchester ma jedną z najsilniejszych tradycji wśród wszystkich niemieckich orkiestr: jej korzenie sięgają Münchner Hofkapelle, która rozkwitła za panowania księcia Albrechta V, kiedy kierowała nią nie mniej ważna postać – Orlando di Lasso.

Aby uczcić 500. rocznicę istnienia, Bayerische Staatsorchester i jej nowy dyrektor muzyczny Vladimir Jurowski prezentują na Musikfest Berlin dzieło pełne superlatywów: „An Alpejska symfonia” Richarda Straussa, która wymaga ekstrawagancko dużej orkiestry, w tym heckelfonu, czterech tub Wagnera, dwóch harf, organów, maszyny dętej, thunder sheet, krowich dzwonków, tam-tamu i czelesty, a także 16-osobowej orkiestry poza sceną do sceny myśliwskiej i jej efektów echa, w tym 12 rogów. Strauss wpadł na pomysł tego dźwiękowego fresku, który czasami przybiera kinowe rozmiary, gdy miał piętnaście lat, po całodniowej wędrówce po górach w pobliżu jeziora Walchen, która wywarła na nim głębokie wrażenie.

Program obejmuje inne znaczące dzieło w historii muzyki w formie wzruszającego koncertu skrzypcowego Albana Berga „Pamięci anioła”: instrumentalne requiem w odpowiedzi na przedwczesną śmierć Manon Gropius, której przemieniająca apoteoza zawiera echa kantaty Bacha „O Ewigkeit, du Donnerwort” (O wieczności, słowo pioruna) BWV 60. Również requiem przypomina charakter Trzeciej Symfonii, „Biały pochówek”, kijowskiej kompozytorki Victorii Polevej, której twórczość często określano mianem „świętego minimalizmu”: ta kontemplacyjna muzyka jest prowadzona przez poetyckie taśmy dźwiękowe i powoli mutujące faktury, które są połączone w jeden ogromny lament.

[opis pochodzi ze strony orkiestry berlinerfestspiele.de]

***

Na audycję "Letni Festiwal Muzyczny" w poniedziałek (8.07) w godz. 19.30-21.30 zaprosił Karol Furtak.

dz/wmkor

Czytaj także

J. G. H. Mann oraz tajemnice Koncertu na skrzypce i orkiestrę

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2024 23:00
Czy możliwe jest stworzenie koncertu skrzypcowego, który będzie łączył elementy konserwatywnej muzyki romantyzmu niemieckiego oraz fascynację światem opery francuskiej? Jest to możliwe, a dokonał tego holenderski kompozytor Johann Gottfried Hendrik Mann.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Zofia Kiniorska wkrótce w Orchestre de la Suisse Romande. "Fortepian mnie stresował"

Ostatnia aktualizacja: 30.06.2024 14:00
- Skończyłam szkołę muzyczną na fortepianie, ale gdzieś po drodze napotkałam problemy związane z tremą. Nie do końca umiałam sobie z nimi poradzić. I jakoś w międzyczasie tak wyszło, że zaczęłam dyrygować - wspominała w Dwójce maestra Zofia Kiniorska, która odnosi wielkie sukcesy na zachodzie Europy.
rozwiń zwiń