9 grudnia w ramach festiwalu Actus Humanus wybrzmiała w Gdańsku II księga madrygałów Claudia Monteverdiego w wykonaniu zespołu Concerto Italiano pod dyrekcją Rinalda Alessandriniego.
Cykl nagrywany przez 40 lat
Grupa ta w ciągu niemal 40 lat swojego istnienia zarejestrowała wszystkie madrygały tego kompozytora.
- Nagraliśmy wszystkie księgi, rok temu zarejestrowaliśmy utwory z I księgi i całość, kompletny cykl madrygałów, ukaże się w specjalnej kolekcji w drugiej połowie przyszłego roku - zapowiedział dyrektor zespołu. - Nasze podejście do muzyki jest zawsze związane z momentem życia, etapem, jaki właśnie przeżywamy, jest w pewnym stopniu odbiciem, zapisem nas samych w danej chwili. Kiedy więc słucham płyt, które nagrałem jakieś 20 lat temu, mówię: "Mój Boże!...". Dzisiaj, oczywiście, zrobiłbym to inaczej - przyznał.
Jednocześnie zaznaczył, że nie chciałby zaczynać nagrywania całego cyklu od nowa. - Nie, to wysiłek ponad miarę. Wiem jednak, że sposób pracy nad ostatnimi ogniwami tej kolekcji, moje poszukiwania, przyniosły kompletnie inne rezultaty, od tych, których poszukiwałem te 40 lat temu - wyjaśnił.
Monteverdi - dojrzewający artysta
II księgę, prezentowaną podczas gdańskiego festiwalu, Monteverdi napisał jako młody, ale już samodzielny, poszukujący kompozytor. - II księga reprezentuje już pewną złożoność, obserwujemy ją w mikrostrukturze, formie poszczególnych madrygałów. Ten formalny plan oddaje zmiany, emocje tekstu, podąża za tymi zmianami. To rzecz całkowicie nowa. To zupełnie inny świat niż ten, który znajdziemy np. w madrygałach Orlanda di Lasso czy madrygałowej twórczości poprzedniego stulecia - mówił śpiewak.
Czytaj także: Pablo Valetti: muzyka Bacha jest prawdziwa do samego dna >>>
Nowoczesność w muzyce i poezji
Madrygały są wielogłosowymi utworami wokalnymi, w których obok muzyki ważną rolę odgrywa tekst. Poezje do księgi II napisał Tosso, wielka sława XVI-wiecznych włoskich dworów.
- Tak wielu ówczesnych poetów pisało teksty z myślą o opracowaniach muzycznych, to teksty efektowne, czasem też dość powierzchowne. To taki łatwiejszy sposób pisania kilku wersów do opracowania muzycznego. Tasso to kompletnie inny świat. Koncentruje się precyzyjnie na interesujących go ideach i jest to zawsze świat literackiej arystokracji reprezentujący bardzo wysoką wartość. Wszystko to było wówczas nowe, modernistyczne - zarówno poezja Tassa, jak i jej muzyczne opracowania Monteverdiego - zapewniał Rinaldo Alessandrini.
19:44 Filharmonia Dwójki alessandrini 9.12.2022.mp3 Rozmowa z Rinaldo Alessandrinim, śpiewakiem, założycielem i dyrektorem zespołu Concerto Italiano (Filharmonia Dwójki)
Festiwal Actus Humanus Nativitas odbywa się pod patronatem radiowej Dwójki, a potrwa jeszcze do 11 grudnia. Koncert Concerto Italiano transmitowany był na naszej antenie, a rozmowę z Rinaldem Alessandrinim wyemitowaliśmy w przerwie występu.
***
Rozmawiała: Magdalena Łoś
Gość: Rinaldo Alessandrini (śpiewak, założyciel i dyrektor zespołu Concerto Italiano)
Data emisji: 9.12.2022
Godzina emisji: 21.05
Materiały wyemitowano w audycji "Filharmonia Dwójki".
mg/kor