Wagnerowską tetralogię czas zacząć!

Ostatnia aktualizacja: 24.07.2013 23:01
Oczywiście "Złotem Renu", czyli prologiem do monumentalnego, czterodniowego "Pierścienia Nibelunga". Na transmisję z Festiwalu w Bayreuth zapraszamy w piątkowe popołudnie.
Josef Hoffman, scena 1 Złota Renu z premiery na Festiwalu w Bayreuth w 1876 roku
Josef Hoffman, scena 1 "Złota Renu" z premiery na Festiwalu w Bayreuth w 1876 rokuFoto: domena publiczna

Swoją tetralogię Ryszard Wagner oparł na średniowiecznym eposie niemieckim "Pieśń o Nibelungach", a więc pośrednio także na sagach nordyckich, wpisując się tym samym w typową dla romantyzmu tęsknotę za niechrześcijańksimi źródłami kultury europejskiej.

Akcja "uroczystego dramatu scenicznego" obraca się wokół magicznego pierścienia, który może przynieść swemu właścicielowi władzę nad światem. W "Złocie Renu" przedmiot ten zostaje wykuty przez karła Alberyka i jego poddanych ze złota skradzionego Córom Renu. Pierścień odbierają mu jednak podstępem bogowie Wotan i Loge, w związku z czym Alberyk rzuca przekleństwo na wszystkich przyszłych właścicieli magicznego przedmiotu. Faktycznie już wkrótce pierścień prowadzi do bratobójczej walki między olbrzymami Fafnerem i Fasoltem, którzy otrzymują złoto renu do Wotana jako okup za boginię Freję...

To dopiero początek historii klątwy oraz walki o pierścień, w którą zaangażowane zostają trzy pokolenia bogów i bohaterów.

"Złoto Renu" miało swoją premierę już w 1869 roku Monachium. Jak pierwsze ogniwo całej tetralogii - zgodnie z zamierzeniami Wagnera - zaprezentowane zostało po raz pierwszy właśnie w Bayreuth w 1876.

Na transmisję tegorocznej insenizacji "Złota Renu" Marcin Majchrowski i Szymon Paczkowski zapraszają w piątek (26 lipca) o godzinie 17.30.

Program:

Ryszard Wagner Pierścień Nibelunga – uroczysty dramat sceniczny: Złoto Renu – prolog do dramatu

Wyk. Wolfgang Roch – bas-baryton (Wotan), Oleksandr Pushniak – bas-baryton (Donner), Lothar Odinius – tenor (Froh), Norbert Ernst – tenor (Loge), Günther Groissböck - bas-baryton (Fasolt), Sorin Colibran – bas (Fafner), Martin Winkler – bas-baryton (Alberich), Burkhard Ulrich – tenor (Mime), Claudia Mahnke – mezzosopran (Fricka), Elisabet Strid – sopran (Freia), Nadine Weissmann – mezzosopran (Erda), Mirella Hagen – sopran (Woglinde), Julia Rutigliano – sopran (Wellgunde), Okka von der Damerau – alt (Flosshilde), Orkiestra Festiwalowa w Bayreuth, dyr. Kirill Petrenko

26 lipca (piątek), godz. 17.30

 

Zapraszamy również na transmisje kolejnych ogniw tetralogii z Festiwalu w Bayreuth:

27 lipca (sobota), godz. 15.45 - Ryszard Wagner "Walkiria"

29 lipca (poniedziałek), godz. 15.45 - Ryszard Wagner "Zygryd"

31 lipca (środa), godz. 15.45, godz. 15.45 - Ryszard Wagner "Zmierzch Bogów"

Festiwal Wagnerowski w Bayreuth po raz pierwszy odbył się w 1876 roku. Dzieła Ryszarda Wagnera wystawiane są w teatrze Festspielhaus - specjalnie zaprojektowanym według wskazówek samego kompozytora. Historię festiwalu tworzyli i tworzą najwięksi dyrygenci, wśród nich m.in.: Hans Richter, Wilhelm Furtwängler, Karl Böhm, Pierre Boulez, Carlos Kleiber, Karl Böhm, Daniel Barenboim, James Levine, Peter Shneider, Giuseppe Sinopoli. Na bawarskiej scenie występowali Emmy Destinn, Lilli Lehmann, Frantz Betz, Kirsten Flaagstad, Birgit Nilsson, James King, a także Anja Silja, Theo Adam, Siegfried Jerusalem, Plácido Domingo, czy Waltraud Meier.

Czytaj także

Wagner nad Wagnerami. Trybunał zdecydował

Ostatnia aktualizacja: 12.05.2013 00:02
W kolejnej audycji z cyklu "Kto słucha, nie błądzi" jury wybrało najlepsze nagranie opery "Śpiewacy norymberscy" Ryszarda Wagnera, którego dwusetna rocznica urodzin przypada w tym miesiącu.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Czemu gram Wagnera? Bo to dobra muzyka"

Ostatnia aktualizacja: 17.06.2013 14:49
- Większość kompozytorów to postaci nietuzinkowe, to nie byli prości ludzie i jako dzieci swoich czasów, czasem wikłali się w politykę - tłumaczył antysemityzm Ryszarda Wagnera szef NOSPR Alexander Liebreich.
rozwiń zwiń