– Świat Mahlera to świat poważny, choć pełen barwnych i twórczych zabiegów – zauważył Manfred Honeck, mówiąc o poczuciu humoru w twórczości swojego rodaka. – Wystarczy spojrzeć na jego związki z dawną austriacką muzyką ludową. Ona zawsze była częścią czegoś żartobliwego, bo często wykorzystywano ją na przyjęciach, balach, weselach. Ale, choć w drugiej części symfonii słyszymy tańczących chłopów, towarzyszy tej scenie szerszy komentarz dotyczący świata – dodał i zwrócił uwagę na ironię przenikającą dzieło Mahlera.
Dyrygent opowiadał także o innych wymiarach dorobku wiedeńskiego mistrza: o jego rewolucyjnym podejściu do symfonii ("żaden inny kompozytor tego nie osiągnął"), o manipulowaniu przez niego muzyczną przestrzenią ("dźwięk u Mahlera wydaje się wręcz trójwymiarowy") i o nieszczęśliwej historii związanej z jego I Symfonią ("w ostatniej części daje wyraz swojej desperacji i popada w szaleństwo").
W przerwie festiwalowego koncertu spotkaliśmy się także z jego solistką - niemiecką skrzypaczką Anne-Sophie Mutter.
***
Rozmawiała: Hanna Szczęśniak
Goście: Manfred Honeck (dyrygent), Anne-Sophie Mutter (skrzypaczka)
Data emisji: 4.09.2017
Godzina emisji: 21.20
Materiał został wyemitowany w audycji "Letni festiwal muzyczny".
mc/jp