Letnia Akademia Muzyki Dawnej. Simon Standage: gra na dawnych instrumentach to nisza w niszy

Ostatnia aktualizacja: 18.07.2018 16:11
- Przez lata spotykałem się z głosami, że gra na dawnych instrumentach to praktyka błędna, arogancka, a nawet przemądrzała. Moim zdaniem, i czas to chyba potwierdził, żaden z tych zarzutów nie był powodem zaistnienia tego ruchu – mówił w Dwójce angielski dyrygent i skrzypek.
Audio
  • Simon Standage o ruchu wykonawstwa historycznego (Letnia festiwal muzyczny/Dwójka)
  • Agata Sapiecha o "Oratorium" Johanna Adolfa Hassego (Letnia festiwal muzyczny/Dwójka)
Standage to jeden z pionierów wykonywania utworów na instrumentach z epoki
Standage to jeden z pionierów wykonywania utworów na instrumentach z epokiFoto: materiały prasowe MLAMD

Agata Sapiecha 1200.jpg
XXV Międzynarodowa Letnia Akademia Muzyki Dawnej. "Wspólne dobro"

Simon Standage jest jednym z gości XXV Międzynarodowej Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Warszawie. To już zresztą tradycja. Od 1994 roku, kiedy wydarzenie to odbyło się po raz pierwszy, dyrygent niemal co roku pojawia się latem w Polsce. - Agatę Sapiechę (dyrektor artystyczną Akademii - przyp. red.) poznałem, gdy po raz pierwszy przyjechała do Drezna. Była wówczas moją studentką, to był chyba rok 1992. Niedługo potem Agata zaprosiła mnie do Wilanowa. Od tamtej pory uczestniczę w tym wydarzeniu przygotowując program, a także prowadząc kursy dla młodych muzyków - tłumaczył gość Dwójki.

Jak podkreślał dyrygent, zawsze ważną częścią ruchu wykonawstwa historycznego była misja. - Ten rodzaj gry to już nie lokalna nowinka, a cała, wielka część wykonywania muzyki, która jest w głównym nurcie. Gdziekolwiek muzyka na dawnych instrumentach jest publicznie wykonywana na żywo, tam także prowadzone są działania edukacyjna. Międzynarodowa Letnia Akademia Muzyki Dawnej jest tego doskonałym przykładem - przekonywał Simon Standage.

Jak zburzenie muru berlińskiego wpłynęło na rozwój zainteresowania grą na instrumentach dawnych? O tym w nagraniu audycji. Tam również rozmowa z Agatą Sapiechą, która wspólnie z Simonem Standagem poprowadziła we wtorek (17.07) koncert "Oratorium" Johanna Adolfa Hassego w ramach XXV Międzynarodowej Letniej Akademii Muzyki Dawnej.

***

Prowadzi: Grzegorz Dąbrowski

Goście: Simon Standage (dyrygent, skrzypek), Agata Sapiecha (skrzypaczka, dyrektor artystyczna Międzynarodowej Letniej Akademii Muzyki Dawnej)

Data emisji: 17.07.2018

Godzina emisji: 21.50

Materiał został wyemitowany w audycji "Letni festiwal muzyczny"

pg/mko

Czytaj także

Basso ostinato. W poszukiwaniu złotej formuły

Ostatnia aktualizacja: 04.06.2018 15:14
Ostinato - czyli stała powtarzająca się formuła melodyczna - choć wydawałoby się pomysłem  prostym i mało owocnym, odgrywało w muzyce bardzo istotną rolę.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Śpiewając w katedrze w Yorku, cofasz się w czasie"

Ostatnia aktualizacja: 12.07.2018 08:43
- Dźwięk odbija się tam i krąży zupełnie inaczej niż we współczesnej przestrzeni. Ta akustyka nie zmieniła się od setek lat - mówił w Dwójce Harry Christophers, szef chóru The Sixteen.
rozwiń zwiń