Andres Orozco-Estrada: "Polednice" to ostatni taki utwór Dworzaka

Ostatnia aktualizacja: 05.09.2019 12:10
- W tym poemacie kompozytor żegna się z symfoniką i nawet nadaje mu formę mini-symfonii. Historia, którą opowiada jest bardzo dramatyczna - mówił w Dwójce austriacki dyrygent kolumbijskiego pochodzenia.
Audio
  • Andres Orozco-Estrada o programie koncertu, który poprowadził 4 września w ramach festiwalu BBC Proms (Letni Festiwal Muzyczny/Dwójka)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: XiXinXing/Shutterstock

Andres Orozco-Estrada poprowadził w środę (4.09) koncert w ramach festiwalu BBC Proms. Otworzył go Poemat symfoniczny Polednice Antonina Dworzaka.

- W pierwszych taktach wybrzmiewa spokojna, niewinna, sielska muzyka. Jesteśmy w wiejskiej chacie, gdzie matka krząta się i zajmuje domowymi obowiązkami. W tle słychać jedynie popłakiwanie i grymaszenie dziecka, które charakteryzują dźwięki oboju. Chłopiec domaga się uwagi, chce się bawić z mamą. Ta jednak nie ma czasu i mówi mu, że jeśli nie będzie spokojny, przyjdzie stara wiedźma, tytułowa Południca, i go zabierze. Nie zdaje sobie jednak sprawy z tego, że te słowa już wkrótce się spełnią. Chłopiec nadal płacze i wtem do domu przybywa zła czarownica. Ma to miejsce mniej więcej w środkowej części poematu – wtedy słyszymy coś w rodzaju dzikiego diabelskiego tańca – ten wstępny, klarnetowy motyw zostaje wywrócony do góry nogami. Wiedźma usiłuje zabrać chłopca, zaś przerażona matka broni go trzymając w objęciach. Kończy sie to tragedią – matka w mocnym uścisku udusiła chłopca… Po jakimś czasie do domu wraca ojciec - znowu brzmi spokojna, jasna muzyka o ludowych naleciałościach. To dlatego, że wszystko wydaje mu się normalne. Orientuje się jednak, że matka leży na ziemi. Budzi ją i wtedy widzi, że dziecko jest martwe - tłumaczył dyrygent.

Dlaczego zależało mu, by ten utwór zabrzmiał akurat w Londynie? W jaki sposób Dworzak łączy europejską i amerykańską tradycję? O tym w nagraniu audycji.

***

Rozmawiała:  Milena Gąsienica

Gość: Andres Orozco-Estrada (dyrygent)

Data emisji: 4.09.2019

Godzina emisji: 20.55

Materiał został wyemitowany w audycji "Letni Festiwal Muzyczny".

pg/am

Czytaj także

Tatsuya Shimono: ten utwór Pendereckiego jest jak dzieło Picassa

Ostatnia aktualizacja: 19.08.2019 13:54
- Pod względem ideowym porównałbym tren "Ofiarom Hiroszimy" do Guerniki Picassa. Kiedy po raz pierwszy Penderecki przyjechał do Japonii, by wykonać ten utwór z polską orkiestrą, było to dla nas wszystkich bardzo przejmujące - mówił w Dwójce japoński dyrygent, który wystąpił na festiwalu "Chopin i jego Europa".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Lawrence Foster: podjęcie decyzji ws. NOSPR nie zajęło mi 5 minut

Ostatnia aktualizacja: 03.09.2019 10:54
- Zawsze doceniałem i podziwiałem katowicką orkiestrę. Zdawałem sobie sprawę, jakie to niezwykłe doświadczenie zagrać w nowej, wielkiej sali koncertowej. Gdy pewnego ranka zadzwonił do mnie Krzysztof Penderecki i spytał, czy byłbym zainteresowany objęciem tego stanowiska, poprosiłem o czas do namysłu. Po 10 minutach odzwoniłem i powiedziałem: jasne, zgadzam się - mówił w Dwójce światowej sławy dyrygent.
rozwiń zwiń