- Bruce Liu to pianista pochodzący z Kanady, a także zwycięzca XVIII Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego.
- Artysta odwiedził Warszawę, aby - w towarzystwie London Symphony Orchestra - ponownie wykonać Koncert e-moll Chopina.
- Pianista w rozmowie m.in. wspominał swoją przygodę z konkursem, opowiadał o graniu na instrumencie historycznym, a także o swojej płycie z utworami francuskich kompozytorów.
Bruce Liu to znakomity kanadyjski pianista, którego większość kojarzy jako laureata I nagrody XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Artysta podczas finału zagrał Koncert e-moll, do którego wrócił na tegorocznym 20. Festiwalu Chopin i jego Europa. Jak zdradził pianista, po tym wyjątkowym wydarzeniu nie miał okazji wrócić do grania tego dzieła.
- Ostatni raz grałem Koncert e-moll w Teatrze Wielkim w Warszawie na koncercie galowym, dzień po konkursie. To był wieczór, którego nigdy nie zapomnę, nie tylko z powodu wyjątkowego stanu emocjonalnego, w jakim byłem, ale też zmęczenia. Ogłoszenie wyników było bardzo późno, a potem zaprowadzono nas do sali, w której bardzo dużo mówiono o naszej przyszłości, niespodziewanie otwierającej się przed nami. A następnego dnia, zaledwie po dwóch godzinach snu, musiałem znów zagrać ten koncert. To było niezapomniane.
Sekret doskonałej interpretacji Chopina
Bruce Liu wyjaśnił, że aby dobrze wykonywać muzykę Fryderyka Chopina, należy stworzyć rodzaj pewnego portretu kompozytora i "zintegrować się z muzyką, którą się wykonuje".
- To po części nasz obowiązek jako wykonawców. Kompozytorzy są twórcami oryginalnych treści i chcą w pewnym sensie przetrwać. A my jako wykonawcy musimy dalej eksplorować nowe przestrzenie. Posiadanie wiedzy o tym, kim jest Chopin, jest bardzo ważne. Ale muzyka nie przetrwa, jeśli pozostanie taka sama, w skostniałych formach, w jakich była dotąd grana. Wiemy, że każde pokolenie grające Chopina jest inne i prawdopodobnie za 20-30 lat też będzie inne, bo życie wokół się zmieni - podkreślił.
Bruce Liu i wykonawstwo historyczne
Bruce Liu uważa również, że pomocne w interpretacji Chopina jest wykonywanie go na instrumencie historycznym.
- Jak dotąd jedyną szansę grania na fortepianie historycznym miałem w Warszawie. To otworzyło przede mną nowe horyzonty. Kluczowe jest to, że czujesz się wtedy jak część historii. Gdy gra się na Playelu i Erardzie - a wiadomo, że Chopin na taki instrument komponował - rozumie się znacznie więcej z tej jego lekkości. Wiemy, że jego muzyka powinna być elegancka, szlachetna. Jeśli na Erardzie użyje się dużej siły, to nie da się wydobyć tak szlachetnego dźwięku, jak na fortepianie. To mnie nauczyło, że przy współczesnym instrumencie trzeba panować nad sobą.
Eksperymenty z muzyką francuską
Po Konkursie Chopinowskim Bruce Liu nagrał płytę, zatytułowaną "Waves: Rameau, Ravel, Alkan". Jak przyznaje gość radiowej Dwójki, zestawienie tych francuskich kompozytorów może wydawać się specyficzne i nieoczekiwane. - Chciałem takiego efektu - wyjaśnił Bruce Liu. - Kiedy myślimy o muzyce francuskiej, większość ludzi ma wyrobione zdanie i swój własny obraz zagadnienia. A ja chciałem z tej francuskiej idei wydobyć coś, czego nie znamy.
25:49 Owzk 2024_08_30-17-30-33.mp3 Co zmienia w życiu zwycięstwo w Konkursie Chopinowskim? Rozmowa z Bruce'em Liu (O wszystkim z kulturą/Dwójka)
***
Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą
Prowadził: Andrzej Sułek
Gość: Bruce Liu (pianista)
Data emisji: 30.08.2024
Godz. emisji: 17.30
am/wmkor