Zmarły na przełomie stuleci baryton był przede wszystkim artystą wyjątkowo wszechstronnym. Jego repertuarowe zainteresowanie sięgające od baroku po współczesność zaowocowały hsitorycznymi kreacjami z jednej strony w Weselu Figara i Don Giovannim Mozarta, z drugiej - w Strasznym Dworze Moniuszki oraz Królu Rogerze Szymanowskiego i wreszcie awangardowych Diabłach z Loudun Pendereckiego (w 1969 brał udział w prawykonaniu tego dzieła w Hamburgu w roli ojca Grandier).
Kariera sceniczna Andrzeja Hiolskiego rozpoczęła się tuż po zakończeniu wojny w Krakowie, Bytomiu i wreszcie w Warszawie. Bardzo szybko jednak wybitny śpiewak trafił także na deski La Scali w Mediolanie, Teatro San Carlo w Neapolu, Teatro Colón w Buenos Aires, Theater der Stadt Bonn oraz najważniejszych tetaró amerykańskich.
Szczególnie ważne miejsce w działalności artystycznej Hiolskiego stanowiło jednak wykonawstwo dzieł oratoryjno-kantatowych oraz pieśni, o czym zaświadczają znakomite radiowe nagrania z połowy lat 70. i 90.
Program:
Franciszek Schubert Schwanengesang D. 957
Robert Schumann Liederkreis op. 39
Wyk. Andrzej Hiolski – baryton, Jerzy Marchwiński
(Filharmonia Narodowa, 19.11.1976)
***
Gustav Mahler 5 Pieśni do poematów Rűckerta, V Symfonia cis-moll
Wyk.Andrzej Hiolski – baryton; Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej Gary Bertini - dyrygent
(Filharmonia Narodowa, 26.02.1993)
17 września (piątek), godz. 13:00