Koncert Noworoczny Filharmoników Wiedeńskich i jego niepowtarzalny nastrój

Ostatnia aktualizacja: 01.01.2024 14:00
- Miałam okazję uczestniczyć w Koncercie Noworocznym, już nawet nie pamiętam dokładnie kiedy to było, chyba jakieś 20 lat temu. To niesamowite wrażenie, niby zna się tę salę z normalnych koncertów, ale tego dnia jest pięknie udekorowana. Emocje są wielkie, bo to ten wyjątkowy koncert, nadawany w ponad 90 krajach. Już po wejściu jest się w tym specyficznym nastroju - mówiła w Dwójce Liliana Niesielska, aktorka i tłumaczka, od wielu lat mieszkająca w Wiedniu.
Grosser Saal wiedeńskiego Musikvereinu
Grosser Saal wiedeńskiego MusikvereinuFoto: shutterstock.com
  • W Złotej Sali Musikverein Wiener jak co roku witaliśmy Nowy Rok. Ze specjalnym koncertem wystąpili Filharmonicy Wiedeńscy. 
  • Za pulpitem dyrygenckim stał Christian Thielemann, który po raz drugi został zaproszony do współpracy przy tym szczególnym wydarzeniu. 
  • W przerwie wysłuchaliśmy opowieści Liliany Niesielskiej o noworocznym Wiedniu (autorka: Monika Zając).

Koncert Noworoczny - wyjątkowy koncert nadawany w ponad 90 krajach

Liliana Niesielska to aktorka i tłumaczka, od wielu lat mieszkająca w Wiedniu. - W czasie okołoświątecznym to miasto jest pełne turystów. Wiele lat temu miałam okazję uczestniczyć w Koncercie Noworocznym, już nawet nie pamiętam dokładnie kiedy to było, chyba jakieś 20 lat temu. To niesamowite wrażenie, niby zna się tę salę z normalnych koncertów, ale tego dnia jest pięknie udekorowana. Emocje są wielkie, bo to ten wyjątkowy koncert, nadawany w ponad 90 krajach. Już po wejściu jest się w tym specyficznym nastroju - opowiadała w Dwójce.

Muzyka króluje - niepowtarzalny nastrój i noworoczna atmosfera

- Muzyka Straussów jest przepiękna, ostatnio grywa się również innych kompozytorów. Oczywiście znamy Marsz Radeckiego, ale tego dnia w tej sali słucha się muzyki w sposób bardzo specyficzny. Muzyka króluje, ale ta okazja wprowadza w wyjątkowy nastrój i noworoczną atmosferę - mówiła Liliana Niesielska.

Czytaj też:

Telewizyjne wstawki baletowe nakręcane w letnich ogrodach

Wiedeń również żyje tym wydarzeniem. - W gronie moich znajomych wszyscy słuchają i oglądają, lepiej do nikogo nie dzwonić. Niektórych elementów się nie dostrzega, gdy siedzi się na sali, np. te wstawki baletowe, nakręcane w letnich ogrodach. Są tacy, którzy idą na koncert, a potem jeszcze oglądają powtórki w telewizji. Sama transmisja jest również wydarzeniem, komentarz jest bardzo ciekawy - zaznaczyła rozmówczyni Moniki Zając.

Posłuchaj
20:16 2024_01_01 11_50_11_Dwojka_Audycja_specjalna.mp3 Koncert Noworoczny Filharmoników Wiedeńskich i jego niepowtarzalny nastrój (Audycja specjalna/Dwójka)

 

Program:

Karel Komzák Erzherzog Albrecht-Marsch op. 136, Johann Strauss Wiener Bonbons Waltz op. 307, Figaro-Polka - polka française op. 320, Joseph Hellmesberger Für die ganze Welt – walc, Eduard Strauss Ohne Bremse - polka schnell op. 238, Johann Strauss Waldmeister – uwertura, Ischler Walzer op. posth., Nachtigall-Polka op. 222, Eduard Strauss Die Hochquelle - polka mazur op. 114, Johann Strauss Neue Pizzicato-Polka op. 449, Joseph Hellmesberger Estudiantina-Polka z Die Perle von Iberien, Carl Michael Ziehrer Wiener Bürger - walc op. 419, Anton Bruckner Quadrille WAB 121, Hans Christian Lumbye Glædeligt Nytaar! – galop, Josef Strauss Waltz Deliren op. 212

wykonawcy: Filharmonicy Wiedeńscy, dyr. Christian Thielemann

***

Transmitowane na cały świat koncerty noworoczne z Wiednia gromadzą rokrocznie publiczność radiową i telewizyjną z ponad 70 krajów. Liczebność odbiorców szacuje się nawet na 50 milionów.

Historia tych koncertów sięga 1939 roku i wiąże się z początkiem II wojny światowej. Jednym z celów wydarzenia było wtedy zbieranie pieniędzy na "pomoc zimową" dla nazistowskiej armii.

W programie od początku dominują Straussowie. Cofając się do nazistowskiego okresu w historii Austrii, Piotr Szalsza mówił przed rokiem w Dwójce, że ministrowi propagandy III Rzeszy Josephowi Goebbelsowi sen z powiek spędzał fakt, że niezwykle popularni ojciec i syn Straussowie byli żydowskiego pochodzenia.

- I co tu z nimi zrobić? Inni kompozytorzy byli już zabronieni, ale Straussa zabronić byłoby ciężko. Postanowiono, że zostaną przez Goebbelsa "zaryzowani", ukryto sprawę żydowskiego pochodzenia, a idąc za ciosem, zorganizowano koncert Straussowski - tłumaczył reżyser, muzyk i producent widowisk telewizyjnych.

***

Rozmawiała: Monika Zając

Gość: Liliana Niesielska (aktorka, tłumaczka, od wielu lat mieszkająca w Wiedniu)

Data emisji: 1.01.2024

Godzina emisji: 11.50

Materiał wyemitowano w audycji specjalnej.

pg/pr/mo/kul

Czytaj także

Walce i polki na Nowy Rok. Tarwid, Gąsiorek i Pospieszalski interpretują Straussa

Ostatnia aktualizacja: 01.01.2022 14:00
Z okazji Nowego Roku Grzegorz Tarwid, Szymon Gąsiorek i Marek Pospieszalski zaproponowali autorską wizję słynnych walców i polek Johannesa Straussa. A wszystko to wydarzyło się w "Miejscówce z Dwójką" 1 stycznia.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Koncert Noworoczny z Wiednia - nimb dobrej Austrii i mroczna przeszłość

Ostatnia aktualizacja: 01.01.2023 16:00
"W Polsce funkcjonował nimb dobrej Austrii cesarskiej. Tak samo ten nimb Straussów, wszystko, co przychodzi z Wiednia, jest takie ciepłe, przyjemne. Do dziś projekcja tego nimbu jest w tych koncertach" - tak o fenomenie Koncertu Noworocznego mówił w Dwójce Piotr Szalsza.
rozwiń zwiń