- 18 stycznia w Katowicach miał miejsce koncert Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia z Katowic.
- Jako solistka wystąpiła niemiecka skrzypaczka Carolin Widmann, a całość prowadził maestro Lawrence Foster.
- W przerwie koncertu wyemitowaliśmy rozmowy z gwiazdami wieczoru - Lawrencem Fosterem oraz Carolin Widmann.
W programie koncertu znalazły się utwory Prélude à l’unissoni oraz Menuet lent z I Suity orkiestrowej C-dur op. 9 autorstwa George'a Enescu.
Jak przekonywali organizatorzy w zapowiedzi koncertu, I Suita orkiestrowa Enescu – szczególnie preludium i menuet – była podobno ulubionym utworem dydaktycznym Zoltána Kodálya. Muzyka ta jest mieszanką wpływów wagnerowskich, neoklasycznych i folklorystycznych.
I Suita Enescu - mistrzowskie dzieło
Maestro Lawrence Foster przyznał, że bardzo sobie ceni ten utwór.
- To jedno z jego najbardziej mistrzowskich dzieł. Ma niesamowitą pierwszą część i nawet wykonawcy mówią, że nie znają drugiego kompozytora, który napisałby utwór z takim długim unisonem smyczków z dodanymi kotłami. To jak Chaccona Bacha z mołdawską harmoniką - mówił.
Dyrygent stwierdził, że chciał przygotować ten utwór jeszcze w czasie, gdy był dyrektorem NOSPR (2019-2013), jednak plany te pokrzyżowała pandemia.
- Straciliśmy masę koncertów z powodu COVID-19. Jestem bardzo szczęśliwy, że możemy wykonać ten utwór. Gramy tylko dwie części, bo uważam je za najbardziej interesujące. Sam Enescu zresztą często dyrygował tylko tymi dwoma pierwszymi częściami - mówił Lawrence Foster.
George Enescu trudny w odbiorze
Nasz rozmówca przyznał, że utwory Enescu, poza Rapsodiami, są grywane niezwykle rzadko, a to dlatego, że nie są łatwe w odbiorze.
- Enescu to skomplikowany kompozytor - jego sposób pisania zmusza słuchacza do bycia bardzo uważnym, bo jego muzyka jest bardzo kontrapunktyczna. Nie ma także pulsu rytmicznego, jak u jego bliskiego przyjaciela Bartóka, dlatego też Bartók jest dużo bardziej popularny.
Czytaj także:
Dyrygent wyjaśnił, że rytmika u Enescu przypomina nieco rytmikę improwizacji, gdzie "nie ma się poczucia bezpieczeństwa kreski taktowej". - Często nie wiemy, w jakim miejscu jesteśmy. Jest wiele dzieł bez kresek taktowych, ale potrzebujemy ich jako punktu odniesienia. U Enescu ma się wrażenie, że wykracza się poza te odniesienia i dlatego jego muzyka jest tak trudna.
08:40 Dwojka_Filharmonia_Dwojki_Foster_2024_01_18-20-36-08.mp3 Lawrence Foster o kompozycjach George'a Enescu (Filharmonia Dwójki)
Carolin Widmann - gwiazda wieczoru
Pozostałą część koncertu NOSPR wypełniły Koncert skrzypcowy "Pamięci anioła" Albana Berga oraz VIII Symfonia G-dur op. 88 Antonína Dvořáka. W pierwszym z tych utworów jako solistka wystąpiła znakomita niemiecka skrzypaczka Carolin Widmann, z którą również rozmawialiśmy przed występem. Zapraszamy do wysłuchania tego nagrania:
08:44 Dwojka_Filharmonia_Dwojki_Widmann_2024_01_18-20-27-01.mp3 Carolin Widmann o występie z NOSPR w Katowicach (Filharmonia Dwójki)
***
Rozmawiała: Agnieszka Nowok-Zych
Goście: Lawrence Foster (dyrygent), Carolin Widmann (skrzypaczka)
Data emisji: 18.01.2024
Godzina emisji: 20.25
Materiał wyemitowano w audycji "Filharmonia Dwójki".
mgc/DS