Małgorzata Szymankiewicz i prof. Magdalena Zowczak o apokryfach Męki Pańskiej

Ostatnia aktualizacja: 19.04.2025 13:30
Za apokryfy (z greckiego apokryphos - ukryty, tajemny, niepewnego pochodzenia) to starożydowskie lub starochrześcijańskie opowieści, zapisane lub istniejące w tradycji ustnej. Związane były z postaciami i wydarzeniami biblijnymi. Nie zostały jednak włączone do kanonu Pisma świętego, dlatego funkcjonują poza oficjalnie ogłoszonym przez Kościół spisem ksiąg biblijnych. Po co powstały? I jaka była ich funkcja?
Ikona: Ukrzyżowanie Chrystusa
Ikona: Ukrzyżowanie ChrystusaFoto: Muzeum Narodowe w Warszawie

Religijne pisma, dziś zwane apokryfami, to rodzaj interpretacji praw biblijnych. Powstawały jako uzupełnienie tego, co budziło ciekawość wiernych, odpowiadając między innymi na pytania o dzieciństwo Jezusa czy jego matki. Wśród nich pojawiały się też tak zwane fałszywki, czyli teksty stworzone w opozycji do chrześcijaństwa.


Posłuchaj
29:52 [i] 18.04. Apokryfy o męce panskiej.mp3 Prof. Magdalena Zowczak o apokryfach Męki Pańskiej (Dwójka)

 

- Pierwotnie Biblia, czyli to pierwsze przymierze, funkcjonowała w przekazie ustnym. Nie znano pojęcia apokryfu, tylko były teksty objawione – objawienie, które otrzymał Mojżesz. Przez długi czas nie wolno było ich zapisywać. Ich pamiętaniem i przekazem zajmowały się specjalne osoby wybrane - tannaici, którzy intepretowali je w zależności od słuchaczy i wydarzeń - wyjaśniła prof. Magdalena Zowczak.

Czytaj też:


Wiarygodność apokryfów

Kanon chrześcijański uformował się dopiero około V-VI wieku, po ustaniu prześladowań. Wówczas nie było łączności między wspólnotami, pojawiały się więc różnice w tym, co uznawano za prawdę objawioną. Dlatego należało ustalić zestaw pism oficjalnie uznanych za natchnione. - To wymagało centralizacji i funkcjonowania instytucji religijnych, które uwiarygodnią to, co ma być uznawane za prawdę Bożą - podkreśliła etnolożka.

Określenie ápókryphos po raz pierwszy zostało użyte w III wieku w stosunku do gnostyków, którzy wierzyli, że Chrystus pozostawił pewną tajemną wiedzę, niezapisaną w tekstach uznawanych za kanoniczne. Uważano, że są bluźniercze i głoszą prawdy przeciwne do tzw. pism natchnionych. - Dla mnie apokryf jest takim zjawiskiem, praktyką pogranicza, bo z jednej strony naśladuje kanon, a z drugiej – stara się coś zmienić. To jest negocjowanie tożsamości i nie są to tylko teksty pisane, ale też to kwestia zwyczajów, liturgii i przede wszystkim ikonografii - zwróciła uwagę prof. Magdalena Zowczak.


Ikona Zmartwychwstania w prawosławiu ukazuje Chrystusa zstępującego do piekieł, gdzie pokonawszy diabła wyzwala spod jego władzy wiernych Ikona Zmartwychwstania w prawosławiu ukazuje Chrystusa zstępującego do piekieł, gdzie pokonawszy diabła wyzwala spod jego władzy wiernych

Apokryfy Męki Pańskiej

Wśród licznych apokryfów, opowiadających o wydarzeniach biblijnych, znajdziemy także te związane z Męką Pańską. Nie dotyczą wyłącznie Jezusa Chrystusa, lecz również osób towarzyszących w jego męce – Piłata, Szymona z Cyreny, Józefa z Arymatei. Są także kobiety u grobu.

- Jeżeli chodzi o te dawniejsze apokryfy, to one w dużej mierze są zgodne z Biblią, tylko wypełniają pewne szczegóły. Na przykład pisma Nikodema przedstawiają to, co się wydarzyło między pogrzebaniem Chrystusa, tzn. zamknięciem grobu, a jego zmartwychwstaniem. I to jest coś, czego w Biblii rzeczywiście nie znajdziemy, czyli zstąpienie do otchłani i dialog między szatanem a Hadesem.

Świadectwo tych wydarzeń dają ci, którzy zostają ożywieni razem z Chrystusem, opisując wszystko. - Nie wolno im mówić, ale piszą, co się wydarzyło w związku z wstąpieniem Króla Chwały do otchłani. Ta scena w ikonografii jest przedstawiona na prawosławnej ikonie Zmartwychwstania Pańskiego. W prawosławiu nie ma innego przedstawienia zmartwychwstania Chrystusa, tylko zejście do otchłani. I co najważniejsze, Jezus wyprowadza wiernych, tych starych ojców, którzy od czasów Adama są więźniami Hadesu i więźniami szatana. To jest wyobrażenie ściśle związane z religią żydowską - mówiła prof. Magdalena Zowczak.

***

Prowadzenie: Małgorzata Szymankiewicz

Gość: prof. Magdalena Zowczak (etnolożka z Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego, zajmująca się antropologią religii i kulturą religijną)

Data emisji: 18.04.2025

Godzina emisji: 21.30

am