Ostatni dzień II etapu Konkursu Wieniawskiego. "Niedziółka sytuował się w roli solisty"

Ostatnia aktualizacja: 16.10.2022 19:30
- On wyraźnie sytuował się w roli solisty, czasami zaniedbując ten tak ważny i decydujący o charakterze tego utworu element współpracy i kameralnego muzykowania z altowiolistką - tak Marcin Majchrowski ocenił występ Wojciecha Niedziółki otwierającego dzisiejszą (16.10) sesję przesłuchań na Konkursie Wieniawskiego.
Konkurs Wieniawskiego 2022. Skrzypek Wojciech Niedziółka i altowiolistka Katarzyna Budnik z towarzyszeniem muzyków Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus
Konkurs Wieniawskiego 2022. Skrzypek Wojciech Niedziółka i altowiolistka Katarzyna Budnik z towarzyszeniem muzyków Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia AmadeusFoto: YouTube/WieniawskiSociety/screen

Niedziela 16 października to ostatni dzień II etapu Konkursu Wieniawskiego. Ostatnia piątka skrzypków mierzy się z tym samym utworem - Symfonią koncertującą Es-dur Wolfganga Amadeusza Mozarta. Uczestnicy występują z towarzyszeniem altowiolistów oraz Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus pod dyr. Anny Duczmal-Mróz.

Koncertowe studio Dwójki - zobacz wideo:

[YouTube Dwójki]

Wirtuozeria Wojciecha Niedziółki

Niedzielną sesję przesłuchań rozpoczął jedyny Polak, który dotarł do tego etapu konkursu - Wojciech Niedziółka. Na altówce towarzyszyła mu Katarzyna Budnik.

Występ Polaka ocenili Dwójkowi komentatorzy zgromadzeni w koncertowym studiu radiowym usytuowanym na balkonie Auli Uniwersyteckiej im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

- Wojciech Niedziółka doskonale sprawdzał się w wirtuozowskich częściach I i II etapu, ewidentnie jest to muzyk, który bardziej nastawiony jest na twórczą rywalizację niż na dialog i zasłuchanie - stwierdziła Magdalena Łoś.

Dialog z orkiestrą

Marcin Majchrowski odniósł z kolei wrażenie, że skrzypek częściej zwracał się ku orkiestrze niż ku towarzyszącej mu solistce.

- Zwróciłem uwagę na to, że nawet w sytuacjach, gdy oczywisty jest dialog z altówką, z drugim instrumentem solowym, on podejmował dialog z orkiestrą, on się zwracał do orkiestry, co zresztą trzeba mu zaliczyć na plus, bo wielu skrzypków w ogóle nie jest zainteresowanych tym, co dzieje się za ich plecami. Znakomita większość gra sobie i dla siebie - zauważył. - On wyraźnie sytuował się w roli solisty, czasami zaniedbując ten tak ważny i decydujący o charakterze tego utworu element współpracy i kameralnego muzykowania z altowiolistką.

Czytaj także:

Koncertowy gorset

Andrzej Sułek występ Polaka widział nieco inaczej niż dwójka pozostałych komentatorów.

- Kiedy zaczęła się część druga, ja miałem z kolei takie wrażenie, że on jest bardzo skrępowany tym gorsetem orkiestrowego otoczenia, że on nie potrafi w tym akompaniamencie orkiestry stworzyć sobie przestrzeni dla własnej swobody - powiedział. - Ciekaw jestem, czy jego relacja z orkiestrą jest bardzo świeżej daty, czy może ma już jakieś doświadczenie - dodał.

Wyniki II etapu 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu poznamy jeszcze tego wieczoru.

Posłuchaj
31:48 2022_10_16 18-48-56_PR2_Audycja_okolicznosciowa.mp3 Ostatni dzień II etapu Konkursu Wieniawskiego. "Niedziółka sytuował się w roli solisty" (Dwójka)

 

***

Niedziela, 16 października

II etap | sesja wieczorna:

17:00 Wojciech Niedziółka (Polska), altowiolistka: Katarzyna Budnik

17:40 Karen Su (USA), altowiolista: Michał Bryła

18:20 Max Tan (USA), altowiolistka: Katarzyna Budnik

19:00 przerwa

19:20 Shihan Wang (Chiny), altowiolista: Michał Bryła

20:00 Qingzhu Weng (Chiny), altowiolistka: Katarzyna Budnik

Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus pod dyr. Anny Duczmal-Mróz

Program:

W. A. Mozart - Sinfonia Concertante Es­-dur, KV 364

***

Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego jest najstarszym konkursem skrzypcowym na świecie. Oddaje hołd wirtuozowi i kompozytorowi Henrykowi Wieniawskiemu. Po raz pierwszy odbył się w 1935 roku w Warszawie, a inicjatorem spotkań skrzypków był Adam Wieniawski, bratanek Henryka, organizatorem - Warszawskie Towarzystwo Muzyczne. Kolejne edycje miały się odbywać co pięć lat, plany te pokrzyżowała II wojna światowa. Po raz drugi konkurs odbył się dopiero po 17 latach w Poznaniu. W późniejszym okresie konkursy odbywały się już regularnie, co pięć lat - w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Z powodu pandemii tegoroczny konkurs odbywa się po sześcioletniej przerwie.

***

Tytuł: Audycja specjalna

Komentowali: Magdalena Łoś, Andrzej Sułek, Marcin Majchrowski

Data emisji: 16.10.2022

Godziny emisji: 18.50

mg