III Konkurs Muzyki Polskiej. "W 2. etapie potrzebna jest gradacja trudności dla wykonawców"

Ostatnia aktualizacja: 05.07.2023 22:05
- Za nami pierwszy dzień przesłuchań II etapu. Było to w sumie 14 wykonań: siedmioro pianistów i siedem zespołów kameralnych. Poruszamy się w podobnym spektrum utworów, gatunków i form jak w I etapie, zarówno jeśli chodzi o pianistów, jak i zespoły kameralne - mówili Andrzej Sułek i Marcin Majchrowski w audycji nadawanej z III Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej w Rzeszowie.
Karłowicz Quartet
Karłowicz QuartetFoto: Filip Błażejowski / NIMiT

Pierwsze rozstrzygnięcia zapadły we wtorek 

13 pianistów i 15 zespołów kameralnych zakwalifikowało się do II etapu Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej w Rzeszowie. Wyniki I etapu zostały ogłoszone we wtorek 4 lipca, a podsumowaliśmy je w specjalnej audycji na antenie Dwójki. Od środy 5 lipca odbywa się II etap konkursu. Pierwszy dzień przesłuchań, w specjalnej audycji na antenie Dwójki, prosto z Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego podsumowali Andrzej Sułek i Marcin Majchrowski.

Repertuar II etapu

Mówili o niewielkich różnicach repertuarowych miedzy I a II etapem konkursu. - W pierwszym pianiści musieli wybrać po jednym utworze z czterech grup, w tym koniecznie jedną z romantycznych etiud. II etap to już tylko dwie grupy kompozycji: romantyzm i postromantyzm oraz muzyka XX wieku. Program ma trwać od 35 do 40 minut i może być uzupełniony utworem kompozytora spoza tych list, musi to być twórca nieżyjący. Mam jednak pewne zastrzeżenia do tej idei - stwierdził Andrzej Sułek. 

Podobne spektrum utworów, gatunków i form

Marcin Majchrowski dodał, że muzykę nie najwyższych lotów artystycznych wykonawcy potrafili zaprezentować w bardzo interesujących interpretacjach. - Były też przypadki odwrotne. Jeśli chodzi o wyzwania repertuarowe, to nie może być tak, że poruszamy się w podobnym spektrum utworów, gatunków i form jak w I etapie, zarówno jeśli chodzi o pianistów, jak i zespoły kameralne - zauważył. 


Posłuchaj
62:02 2023_07_05 20_59_52_Dwojka_Audycja_specjalna.mp3 III Konkurs Muzyki Polskiej. "W 2. etapie potrzebna jest gradacja trudności dla wykonawców" (Audycja specjalna/Dwójka)

 

Potrzebna gradacja trudności

Andrzej Sułek dodał, że w II etapie programy wykonawców powinny być w jakiś sposób porównywalne pod względem trudności. - Mamy kalejdoskop miniatur, złożony z siedmiu kilkuminutowych utworów, mamy też półrecitale, składające się z wielkiej formy, uzupełnione krótszymi kompozycjami. - Potrzebna jest jakaś gradacja trudności, uczestnicy II etapu powinni zdać egzamin już z czegoś innego, a nie powielać ten sam model programowy, tylko w większym wymiarze czasowym - podkreślił Marcin Majchrowski.

***

Trzyetapowe przesłuchania

III Międzynarodowy Konkurs Muzyki Polskiej rozpoczął się 2 lipca. Biorą w nim udział pianiści i zespoły kameralne z 9 krajów. Artyści w trakcie 50 godzin przesłuchań zaprezentują ponad 250 utworów.

Popularyzacja polskiej muzyki na świecie

Celem Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej jest popularyzacja polskiej muzyki na świecie oraz utrwalenie w świadomości odbiorców znaczenia twórczości polskich kompozytorów, zwłaszcza XIX i XX wieku. Konkurs ma przyczynić się do zaprezentowania szerokiej publiczności utworów na nowo odkrywanych, a także sprawić, aby owa niesłusznie zaniedbana spuścizna doczekała się należytego opracowania i nowych edycji. Nie mniej ważnym zadaniem Konkursu jest promowanie utalentowanych muzyków, którzy zdecydują się włączyć do swojego repertuaru mniej znane dzieła polskich kompozytorów.

Konkurs jest organizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca we współpracy z Filharmonią Podkarpacką im. Artura Malawskiego w Rzeszowie. Program 2 Polskiego Radia jest partnerem i patronem medialnym wydarzenia.

***

Audycja specjalna

Prowadzili: Marcin Majchrowski i Andrzej Sułek

Data emisji: 5.07.2023

Godzina emisji: 21.00

mo

Czytaj także

Międzynarodowy Konkurs Muzyki Polskiej. "Za każdy razem odkrywamy jakiś ciekawy utwór"

Ostatnia aktualizacja: 22.06.2023 18:25
- Nasz konkurs odbywa się w dwóch kategoriach: fortepian i muzyka kameralna. Staramy się pokazać, jak wygląda polska muzyka między końcem XVII wieku, jeszcze przed Chopinem, a okresem współczesnym. Mamy tu, jak wiadomo, bardzo mocne karty, ale może nie są one jeszcze dostatecznie znane - mówił w Dwójce o Międzynarodowym Konkursie Muzyki Polskiej Lech Dzierżanowski, zastępca dyrektora Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca.
rozwiń zwiń